Ja, det var lite turister i Naoussa men det var ändå en massa oväsen från tidig morgon till sen kväll. Förmodligen var siestan lugn men då var jag ute på äventyr. Oväsendet berodde på att man lade om hela gatan från hamnen ända upp till torget. Ny stenläggning alltså! Spännande och dammigt. Gjorde inte så mycket för de flesta restauranger längs med den gatan var ju stängda.
En kväll bestämde jag mig för att hänga på ett ställe i gränderna som rekommenderas i E-guiden. Läste noga "
kom i tid för det finns få platser och blir snabbt fullt". Japp, klev iväg och kom dit kl. 19.00 och utsvulten. Mannen som ägde stället satt utanför den lilla kyrkan precis bredvid. Han kunde ingen engelska men tittade intresserat i E-guiden och nickade förtjust, visst var det hans ställe! Ropade sedan på damen i butiken intill som i sin tur ropade på nästa, osv. Det gick rätt fort och så var det en liten folksamling som alla vände och vred på mitt papper från Kalimera. En liten kille som kunde engelska hämtades för att fråga vad jag ville.
-Jag skulle vilja sitta och äta här, informerade jag.
En livlig diskussion utbröt och man tittade nu upp och ner på mig istället för på pappret.
Något att dricka kunde jag få men någon mat fanns inte förrän kl 20.
Vrålhungrig som jag var, gick jag och åt på ett annat ställe den kvällen.
Men skam den som ger sig! Jag skulle bara hänga där, sippa lite vitt vin och titta på alla som passerade. Följande dag var jag så listig, åt en stadig lunch, gled in i gränderna ca 19.14 för att säkert få en plats. Gubben satt vid kyrkan och log från öra till öra vid synen av denna underliga turist. Han skyndade sig fram och jag visade att jag vill sippa ett glas vitt vin. Han gjorde en inbjudande gest mot borden. Hm, kände igen problemet! Vilket av borden skulle jag välja? Alla var lediga, vilket var bäst? Tog det ena av de två uteborden och låtsades läsa min bok men spejade ut i gränden. Sippade lite vin och spejade igen. Gubben gick och satte sig utanför kyrkan. Där satt han och spejade på mig och undrade. En kvart gick och ingen passerade...inte ens en katt. En halvtimme gled iväg, men ingen gled förbi och det började sakta gå upp för mig att E-guiden inte var skriven en solig majkväll!
Hmm, kanske skulle skriva en Lågsäsongs-guide...
Hälsningar Pyttan