Sv: Min resa till Kina
Resan hem.
Chengdo har ingen tunnelbana trots 15 miljoner invånare. Men dom håller på att bygga en. Aha, det är därför vi aldrig sett solen här! Trafik och mycket smog. Men på avresedagen flödade solen över stan.
Nu väntade en lång resa hemåt. Jag visste att jag inte skulle sova de närmaste 40 timmarna. Först ett par timmars resande till kusten och Shanghai. ”Mina” fyra grabbar följde mig sedan till ********planets incheckning. De skulle åka med Air France till Malmö.På resan till ******** fick jag både middag och frukost. Nattflyg.
På resan mellan ******** och Arlanda fick jag ånyo frukost. Jag måste berömma Turkish Airlines. Dom har både god mat och bra service. All mat och dryck är gratis. När jag nådde Arlanda satt Arne på inrikes och väntade på mig. Arne hade just anlänt Arlanda från en fyradagarsresa till Estland. Han tyckte jag hade gösögon, men jag kände mig pigg. Efter 5 timmars väntan äntrade vi planet till Umeå.
Jag hade då startat hemresan från vårt hotell i Chengdo klockan 8.30 svensk tid och var i hemmet i Umeå klockan 18.30 dygnet därpå. En liten tripp på 34 timmar och 1 400 mil. Skönt att komma hem och med fantastiska upplevelser med mig! En dröm har gått i uppfyllelse.
Kommer också Indien-drömmen att inträffa?
Bilderna från resan återfinnnes i bildgalleriet under "Kinaresan"
Birgitta
|