Själv har jag hyrt bil i Athen för många år sedan och på Kreta, Rhodos och Korfu. Kan inte förstå hur folk kan tycka att greker inte kör så illa. Det finns en anledning till alla små altare utmed vägarna. Jag har jag aldrig varit med om lugn bilkörning i Grekland och har nog missat den grekiska morfin/opium/heroin-högtiden. Det är som sagt inte jag själv som är orolig att köra av vägar eller köra på någon grek. Jag är rädd att bli påkörd av en grek som kör som en biltjuv, med blankslitna kinesiska hårdplastdäck på en riktigt slirig väg, med en bil som skulle skickas raka vägen till skroten efter en svensk bilbesiktning. Det spelar ingen roll om man själv är lika lugn och harmonisk i sin bilkörning som en blandning av Kristina Lugn och Thomas Di Leva.
Fransmän och bilkörning är ett kapitel för sig. Själv brukar jag vara lugn som en filbunke när jag kör bil. En bilsemester till Paris för ett gäng år sedan fick t.o.m mig att bli nervös vid vänsterkorsningar. Man ställer sig snällt på svensk-manér vid rödljuset och helt plötsligt fylls hela korsningen av fransmän som knör förbi och väntar på grönt ljus. När ljuset slår om så är det race av värsta Formel 1-lopp för att kunna komma in till den enkelfiliga gatan efter korsningen.
Det bästa är att ta med sig sin egen bilbarnstol. Även om det känns klumpigt att ta med sig den så kommer man inte bära den många meter mellan bagageband, transferbuss/hyrbil och hotell. Det är ju ändå gratis. Då känner man sig lite tryggare med att ens barn får 5 gånger mindre risk att dö när Dimitris eller Yannis kommer kanande med sin toköverlastade Nissan Sunny som hade behövt ett stötdämparbyte 1989.