Ämne: Väderrapport
Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-17, 10:48
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Väderrapport

Vinden som överfallit Chaniakusten är fortfarande lika ihärdig som en grekisk extremist. 13,8-17,1 sekundmeter har jag översatt från 7 beaufort, det är styv kuling det!

Temperaturen håller mellan 17 och 25 grader enligt vår vädersajt och vädret beräknas hålla i sig även imorgon. Det lät väl proffsigt? Nu behöver jag bara en sjysst bikini så är jag redo för TV

Havstemeraturen har sjunkit pg a underströmmarna så poolbad/bar är att rekommendera. För allergiker kan den kringyrande sanden och dammet vara besvärligt.

Trots den till synes bistra väderleken är det härligt i solen om man sätter sig i lä. I lä kan man sitta länge och fukta strupen, läsa en bok eller prata med greker om livet i Chania. Har man riktig tur kanske man skymtar en Teletubby!

Nu till en rejäl lunchmeny.
En grek tar allra oftast in flera små rätter på tavernan (undantagit Gyros, då ter en äkta grek in två...)Till smårätterna ska det vara en sallad och bröd att doppa i olivoljan. Smör är för turister
Den grekiska salladen som alla äter är alltså tänkt som ett komplement till måltiden, inte en huvudrätt.
En flaska vatten måste finnas på bordet, även om den oftast står orörd kvar, och en karaff av husets hemgjorda vin. Fråga efter Spitiko Krasi, som finns i vitt eller rött. Precis som med Raki kan kvalitén variera men det är alltid drickbart.
Stoppa kniven i fickan, skjut undan assietterna som ändå är tänkta för brödet, och hugg in på rätterna med bara gaffeln. Har ni kvinnligt sällskap kan hon förskära maten i lämpliga bitar. Försök inte att lägga för er på en egen tallrik, här delar man på allt.

Så, nu ser ni ut som om ni bodde här på riktigt!

Kali orexi! Var försiktiga med rödvinet, det är starkt

//Kikh
Svara med citat