Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-17, 10:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Det som Yanna säger om att ha pengarna på svenskt konto och ta ut från ATM vartefter funkar alldeles utmärkt, så har vi gjort sen 2003 och aldrig haft några problem. Ännu bättre är det förstås om man har internetkonto och kan kolla transaktionerna, men vi klarar oss med telefonbanken tills nästa resa till Sverige då jag ska ordna internetbank.
Problem kan uppstå
a) om man bor på en liten ort som inte har bankomat.
b) om man har väldigt lite pengar på kontot så att det av misstag inte räcker till fasta överföringar, kontokortsavgift o.s.v. Det hände oss, så dottern fick gå till banken och sätta in en summa...
c)Om kortet blir gammalt och ogiltigt ! Bankerna skickar inte gärna ett nytt utomlands. Även där har vår dotter med fullmakt fått kortet till sig, ordnat inkodning och skickat det till oss.(Swebank)

En anledning att öppna konto i grekisk bank kan vara att man tänker köpa hus, lägenhet eller annat dyrt. Om man har fört över en stor summa, säg efter försäljning av sitt hus i Sverige, och skaffar sig en bra bankkontakt kan man få låna upp till 70 % till det grekiska huset, lovade mig flera banker när jag gick runt och kollade.

OBS att man i så fall vill ha de tre senaste årens självdeklarationer och/eller pensionsbevis och ID-handlingar, förstås.
Jag jobbar fortfarande med den där informationsgrejen jag talat om tidigare. Det går segt, finns så mycket annat att göra...
Svara med citat