Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Har du lust att klargöra en sak, betalar de bara skatt på överskjutande summa över 10500€/år, eller på hela summan?
1200€ per månad för en halvtid som städerska är en bra lön om man översätter det till svenska mått och beräknar skatt (enligt svensk modell) på det. När man får lösryckta delar presenterade här och var i forumet så är det rätt lätt att skapa sig en bild om varför ekonomin ser ut som den gör, men det är inte säkert att den bild jag skapat är den riktiga   // Helén
|
Tur att du frågade Hellen, nu vet även jag att det är nya skatteregler från förra året

.
Den nya magiska gränsen för skattebetalare är 12000€ per år och man betalar skatt på all inkomst ÖVER den gränsen. Det finns ytterligare en skattenivå som nås vid inkomster över 25000€ per år.
Skattesatserna sätts efter om du är offentliganställd/privatanställd, om du har lån, vilken typ av bil du äger etc. Komplicerat så det räcker och blir över. Huruvida det finns en minimumskatt lyckas jag inte få fram.
För inkomsttagare med årslöner under 15000€/år är det näst intill omöjligt att låna pengar, köpa bil etc, då krävs borgenär precis som i Sverige.
//Kikh