Citat:
Ursprungligen postat av Louisa
...80% av alla pensionarer far under 600 Euro i manaden. De flesta som ligger over det ar fran offentliga sektorn. Grundlonen ligger pa 7000 kronor vilket ar en mycket vanlig lon. Vissa jobbar med samma lon i 10 ar.
...man far inte glomma att man demonstrerar inte bara mot sparpaketet (dar manga tycker att grekerna bara ska bita ihop) utan ocksa mot politikernas korruption och deras inkompetens. Det tycker jag ar en mycket bra anledning till att demonstrera. Men det ar klart att man inte ska berattiga nagon som helst form av vald.
|
Mitt inlägg var på inget sätt tänkt som ett personligt angrepp på dig Louisa, det var tänkt som ett sammanfattande av mina åsikter om "demonstrationerna" och krisen.
Jag tror det skiljer lite i löner mellan Athen och Kreta. Här har vi 750€ som lägsta lön för en butiksantälld inom privata sektorn med en slutpension på ca 550-600 vid uppnådda 67 år. Tidigare diskuterade vi statsanställda här i tråden och det var från den diskutionen jag utgick. Vi har två fd statsanställda i min förlängda familj, båda uppbär närmare 1000€ per månad i pension. Min svärmor jobbar sedan 20 år som städerska inom den grekiska statliga myndigheten, 4 timmar per dag 5 dagar per vecka, med en månadslön på 1200€. Kanske skiljer det sig även här mellan orterna.
Betäffande oroligheterna är det inte strejkerna som skrämmer turisterna, få är väl rädda för fredliga demonstranter. Tyvärr är det inte de fredliga demonstranterna som skildras i TV och press utan just de rabiata extremisterna som sätter andra människors liv på spel. Kastar man brandbomber på oskyldiga för at uttrycka sitt förakt mot korrupta politiker? Inte enligt mig i allafall. Under förra årets oroligheter, då grekisk polis skjutit en 16-årig kille, fick även Chania känna på extremisternas hat. Även här i stan gick de bärsärkagång, slog sönder butiker och bilar och förstörde privat egendom. Jag hade "demonstranter" utanför mitt lägenhetsfönster och var livrädd då de började kasta brandbomber - mot ett hotell!
Demonstrera är en sak, men vandalism har i mitt tycke inget som helst med politik att göra. Jag tror att vi alla är eniga om det, oavsett politisk ståndpunkt. Mitt utbrott mot KKE står jag för

De har inget att vinna på sina metoder.
//Kikh