Citat:
Ursprungligen postat av Kikh
Jag hör på mina väninnor att det är slitigt och dyrt, men till skillnad från i Sverige verkar de grekiska barnen lära sig något. Min uppfattning av den svenska skolan (har 2 barn som genomgått den och har arbetat som lärare) är att det rycks för mycket på axlarna åt problem. Jag vet att jag generalliserar men över lag tycker jag att grekerna ger barnen en god, om än hård, utbildning. Vad jag inte förstår helt och fullt är systemet med kvällskolor, det verkar gå prestige i det fenomenent. "Alla andra gör det".
Det är bra att du säger ifrån Monica, då får jag en vidare och mer nyanserad bild.
Sjukvården ska vi inte tala om, jag får frossa av bara tanken på sjukhusbesök!
//Kikh
|
Hej igen Kikh
Kanske skolorna på Kreta är annorlunda, här har jag bara dålig erfarenhet.
Eftersom mina barn även går i svensk skola här så träffar jag svenska mammor varje lördag. Har faktiskt aldrig hört en mamma som tycker att det är ett bra skolsystem. Även de grekiska vänninorna klagar på att familjelivet är det inte mycket med, varje kväll går åt till alla läxor som barnen behöver hjälp och det är inte lite läxor. Dessutom har många barn stressutslag och är väldigt pressade med extraskolor på kvällarna. Alla jag känner inklusive mig själv skickar barnen till dessa skolor på kvällarna, har ständigt dåligt samvete för jag ser hur trötta barnen är. Men om man inte gör det kommer barnen efter i vanliga skolan för där lär man sig inte allt.
Jag vet oxå hur skolorna är i Sverige numera, är ju uppe varje sommar ca 2 månader och har vänninor och systrar som har barn i skolåldern, så vi pratar och jämför.
Idag har faktiskt min äldsta son gjort det svenska TISUS testet på svenska ambassaden, klarar han det så kan han söka direkt in på svensk högskola eller svenskt universitet. Det räknas som om han har gått 9 årig svensk grundskola och gymnasium.Om han gör det är inte bestämt, men han har möjligheten att göra det om han vill längre fram.
Detta var inget anklagande Kikh utan bara min synvinkel, och du sjukvården kan vi ta en annan gång
Monica