Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-11, 12:17
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Hur kan du säga att skolorna är utmärkta Kikh, hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig flyttat hit med mina barn. Mycket mer utbildningsmöjligheter i Sverige, dessutom måste ungarna gå på privata extraskolor här vilket ruinerar många familjer. Lärare som är så uttråkade på sina jobb och dåliga lön, riktigt eländigt skulle jag vilja säga. Båda mina barn har jag dessa erfarenheter med. Fråga vilken svensk mamma du vill om alla läxor och krav barnen har från första klass, och många svenska mammor jag lärt känna genom åren har flyttat tillbaka till Sverige för barnens skull. Mycket är bra i Grekland men definitivt inte grekisk skola och sjukvård är min åsikt.
Monica.
Jag hör på mina väninnor att det är slitigt och dyrt, men till skillnad från i Sverige verkar de grekiska barnen lära sig något. Min uppfattning av den svenska skolan (har 2 barn som genomgått den och har arbetat som lärare) är att det rycks för mycket på axlarna åt problem. Jag vet att jag generalliserar men över lag tycker jag att grekerna ger barnen en god, om än hård, utbildning. Vad jag inte förstår helt och fullt är systemet med kvällskolor, det verkar gå prestige i det fenomenent. "Alla andra gör det".
Det är bra att du säger ifrån Monica, då får jag en vidare och mer nyanserad bild.

Sjukvården ska vi inte tala om, jag får frossa av bara tanken på sjukhusbesök!

//Kikh
Svara med citat