Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-09, 22:03
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Bila till Grekland via fd. jugoslavien

Hej Kattis

Jag säger bara en sak, NEJ! gör det inte. Det är alldels för mycket problem och korrumperat för att det skall vara värt att köra den vägen.

Vi har som omväxling kört genom Ungern, in i Rumänien via Oradea, sedan söder över och in i Bulgarien. Vi fortsatte genom Sofia och körde sedan in i Grekland och ner mot Thessaloniki. Vi övernattade i Oradea och en övernattning i Sofia, jag skulle gärna ha varit utan. Dessa länder lockar mig inte, det är bara problem och befolkningen vill gärna inte hjälpa dig om du skulle behöva. Jag grät nästan av glädje när vi körde in i Grekland : ) Det är inte värt det!

Vi brukar också oftast ta bilen ner till Italien, har åkt ifrån Ancona, men numera åker vi lite längre ner till Brindisi och tar färjan över till Igoumentisa. Det blir faktiskt billigare, även om man får köra lite längre. Dessutom tar överfarten bara 7-8 timmar. Båten brukar gå vid 11.30 på förmiddagen och man kommer lagen för att söka sig ett rum över natten.

Jag håller med dig om att bilresa till Europa numera är mycket dyr. Det är lyxsemester att åka bil. Men man behöver inte åka på Italiens motorvägar, det gäller att svänga av och åka kustvägen. Bensinen har ju i varje fall varit billigare i Grekland, men nu kommer väl den att chockhöjas vad det verkar.

Vi tar flyget i år, men jag kommer att sakna bilsemestern, det är en sådan frihet att kunna stanna var du vill, åka när du vill, det är underbart.

*Snälla, glöm bilresa genom f.d. Jugoslavien. Varför inte pröva Brindisi den här gången istället
Svara med citat