Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Assos har jag just haft i tankarna, tror den kunde vara något för oss. Havet vill jag ha nära, gärna så nära att man kan ta ett morgondopp, men det är ju inte alltid man har sådan tur.
Ag. Evfimia bör man nog också titta närmare på, tror också att den kunde vara något för oss, liksom dina tips Lourdata och Katelios säkert kan vara intressanta, Kato Katelios ligger helt ute vid vattnet. Som du säger, ligger bra till om man vill börja lite närmre flygplatsen och ändå med bra utflyktsmöjligheter till hela södra sidan om man vill börja med det området. Tack för tipsen, C@nny!
Hur är västra sidan, den "lilla" halvön med Paliki (det är väl berget som heter så?) och Liksouri (det är väl största orten där?)? Bra stränder (sand)?
|
Det var så lite

...
Palaki är namnet på halvön där Lixouri ligger. Det är f.ö den näst största staden på Kefalonia. Ganska trevlig med en lång hamnpromenad med tavernor mm. Staden är som du uttrycker dig - ganska "modern och fashionabel"

. Jag har aldrig bott här, men det verkar vara ganska lugnt.
Stränderna på halvön är bra. Xi-stranden med rödaktig sand är suveränt bra (den är ju oxå mest exploaterad). I nordväst ligger Petani Beach som oxå ibland kallas "Mini-Myrtos". En kanonfin strand som påminner om just - Myrtos. Även Agia Eleni ligger här och är i stort sett lika som Petani.
Lepeda (barnvänlig sandstrand nära Lixouri), Megas Lakkos och Mania är i stort sett samma strand som Xi (sand och barnvänligt), Kounopetra, Vatsa (sand, ligger på södra delen) är andra stränder på halvön.
Hälsar
C@nny