Nu börjar jag förstå varför vissa väderdamer, och herrar, ter sig aningen väderspända. Så jäkla lätt att göra väderrapporten intressant är det inte! Framför allt helt utan karta...
I morse blev jag rejält blåst, norrifrån. Det var bråttom med kaffet och andra naturbehov än dörröppnade så jag kikade bara ut genom fönstret. Det behövs nog putsas... Himlen var förhållandevis molnfri, den grå nyansen hade drag av blått och havet såg nära nog inbjudande ut. Solen går otacksamt nog upp utom synhåll från mitt fönster, men jag anade dess närvaro.
Efter kaffet och en snabbdusch drog jag därför till med jeans, tunn sommartunika och öppna sandaler innan jag skyndade mig ut till MC'n för vidare transport till Chania. Helsike så jag frös när vi kom fram!
Nordanvinden låg på (den tycker jag ni kan behålla där uppe) och även om den inte ven runt knutarna så drog det kallt. Inne i grändernas skugga stod jag och blev frostnupen bland alla halvklädda turister och det behövdes en rask prommenad för att värma upp mig.
Vid halv två mojnade vindarna, eller om de vände, och solen kom till sin rätt. Snart var det behagliga 25 grader och lilla Pingu kunde lugnt dricka sitt kaffe under ett parasoll. Hellre färdknäpp än köldknäpp!
Hela eftermiddagen badade Chania och dess omgivningar i solsken och värme. Även havet lyckdes se inbjudande ut och jag såg flertalet "utländska" män kasta sig i de måttliga vågorna. I de fall det fanns äkta hälfter var de nog lagom imponerade under siestan...
Sammanfattningsvis har vi under dagen haft 17-26 grader i skuggan, milda till måttliga nordost vindar och molnfritt. Torsdagen spår temperaturer upp emot 29 grader säger sambons vädersajter, vilket torde passa det lass av finska charterturister som anlände under dagen. Nu är det Danmark och Finland som toppar turistlistan i Chania.
Jag vill passa på skicka ett hej till den svenska familj om 4, två vuxna med äldre tonåringar, som passerade mig på Betolo vid tresnåret

Ni vet vilka ni är som kände igen mig från Kalimera.
//Kikh