Ämne: Minidator
Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-07, 20:08
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Minidator

Hej.

Jag som är en datanörd " sen 11 år tillbaka ".
Har avverkat några st och ett 20-30 tal hårddiskar.
En vän till mig som läser på KTH i sthlm skrev detta om minidator vs laptop.
Du bara läser nedan så får du ett mycket utförligt svar.
Har själv testat några olika minidatorer av olika märken.
Men kan bara säga att kvaliten är undermålig och trög..

Hej Läser själv på högskola och kan väl säga följande; Du har helt rätt som vill ha en dator modell mindre, många gör misstaget o köper en 15+" dator som de i slutändan inte orkar släpa med sig, en så kallad "släpbar dator". Min erfarenhet av netbooks är inte särskillt god. De är frustrerande långsamma, och t.ex. moderna versioner av office tar för lång tid att starta och använda funktioner i för att jag ska orka med det. De funkar med andra ord inte så bra för längre arbeten, dessutom är ju tangentbordet obekvämt i längden. Skärmen är ofta så dåligt upplöst dessutom så att hemsidor inte visas särskillt trevligt och du får scrolla som en galning. Blir ännu värre i program med stora menyer i t.ex. överkant av bilden Netbooks funkar för: Surfa på internet (så länge sidorna inte e bloatade med reklam/flash) Skriva anteckningar på föreläsningar, vill du göra illustrationer etc är väl en äldre version av office att rekommendera Lyssna på musik via t.ex. spotify o se på film på t.ex. tåg och i bilen De har grym batteritid, i många fall i alla fall Netbooks funkar inte för: Spel (men det spelar ju inte dig någon roll) Tyngre program och tunga funktioner i t.ex. office 2007 (funkar, men i alla fall jag blir frustrerad) Längre pass av skrivande då du kommer tröttna på det minimala tangentbordet Bildredigering i t.ex. photoshop är bara att glömma Jag hade istället satsat på en "riktig" laptop i 12-13" format. De är populärast på utbildningarna och det av goda anledningar. Ett ytterligare tips är att kolla efter datorer med tvåkärniga intel processorer då dessa generellt är bra mycket snabbare än enkelkärniga eller AMD-processorer. Det brukar gå att hitta en dator med de specifikationerna för runt 6000 kr om man letar runt lite.
Svara med citat