Sv: Boende Koufonissi
Koufonissi har alltid varit en dyrare ö än t ex Naxos om man jämför rum med samma standard. De senaste åren har ön blivit mer och mer populär bland greker med mycket pengar och då tar öborna förstås så mycket betalt de kan för rummen.
Tiden då ni räknar med att vara på ön är den dyraste under säsongen och jag är inte alls förvånad över de priser ni fått uppgifter om. Priserna är också alltid högre om man förbokar ett rum än om man ringer ett par dagar innan eller ännu hellre tar ett rum som erbjuds då man kommer med båten. Jag skulle tro att normalpriset på Koufonissi för ett dubbelrum med extrasäng, badrum och kylskåp är 45 - 60 euro den här perioden, men att man kan lyckas hitta de enklaste rummen från 30 - 35 euro.
De senaste åren har det byggts enormt många nya rum på ön, det finns nu sammanlagt 1000 rum med ca 3000 sängplatser på en ö med fast befolkning under 400 personer. med tanke på den ekomiska utvecklingen det senaste året skulle jag tro att de får svårt att fylla rummen och då blir det naturligtvis lättare att förhandla ner priset.
Våga
|