Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Grekland har egen tillverkning av benzin vilket gör att den lokala soppan borde vara billigare? men är inte? varför?
|
Jag borde ha skrivit länder med egna oljekällor! Jag har ingen aning om Grekland har det eller importerar råolja och tillverkar bensin själva. Sedan har ju Grekland höga kostnader för att distribuera bensinen ut till öarna tex. Och det påverkar säkert priset en hel del. Grundpriset på bensin är egentligen inte speciellt högt. Men skatter, distribution och moms gör den dyr. Även här hemma...
Och jag vet att jag överdrev och generaliserade en hel del i inlägget...

Men om man tittar på Greklands utveckling sedan de kom med i EU så har det gått fort framåt. Både vad gäller infrastruktur och levnadsstandard.
Och jag blir arg, men mest besviken, när det nu framkommer som det gjort senaste tiden, att Grekland under lång tid hållt på med fusk och klantigheter. Det är frustrerande ur min trånga Svenska synvinkel att se att om man hade tagit tag i korruption och svarta pengar i ett tidigare skede hade troligtvis inte den här situationen uppstått! Även om det inte enbart är hela problemet så är det en väsentlig del... Skattemoralen ska man ju inte ens nämna...
Sedan är jag ju själv medskyldig! Jag vet ju att Stelios inte har betalat många ören i skatt under alla år jag bott hos honom... Jag har ju inte missunnat honom det när jag bor billigt...

Men vad ska jag göra? Begära kvitto? Säkert populärt...