Här är en bra artikel som är både nyanserad och balanserad:
http://www.e24.se/makro/varlden/grek...en_1921595.e24
Jag har följt detta tämligen ingående den senaste tiden för jag tycker det är mycket intressant. Ur två perspektiv. Dels det nationalekonomiska. HUR ska Grekland lösa detta? Kommer de att kunna lösa det? Vad kommer det att få för konsekvenser för Grekland som nation? Vad kommer det att få för konsekvenser för valutasamarbetet i stort?
Dels ur Grekens vardagsekonomiska perspektiv. Hur drabbas gemene man? Och hur tänker man nu?
På ett sätt verkar det finnas två läger i Grekland. Ett som faktiskt inser att man levt över sina tillgångar, varit inkompetenta och nu får ta smällen.... Och de andra är bara förbannade för att man får ökade kostnader och sämre ekonomi och villkor. Enligt min åsikt kan eller vill inte dessa se bakgrunden eller vad som gick fel.
Det ska bli oerhört intressant i höst att sitta på Stelios terrass med en kall Amstel och höra honom svära över korrupta och inkompetenta politiker...
Det råder en rätt stor samstämmighet bland ekonomer i EU att Grekland har ställt till detta själva bl a genom att ljuga om sin ekonomi, men också även pga av ren inkompetens.
Sedan finns det en liten klick som vill påstå att det är EURO:ns fel... Det argumentet baserar man på att Europeiska Centralbanken lånade ut alldeles för mycket pengar till för låg ränta till Grekland. Dessa pengar slussades sedan ut till "Nikos på gatan" som gavs tillfälle att konsumera för lånade pengar... Kläder, bilar, platt-TV...
I stället för att investera dem. Och i den mån man verkligen investerade så gjorde man det i bostäder. Det medför nu att det finns en fastighetsbubbla. Samma sak gäller Italien, Spanien, Portugal och Irland. Fast de är inte fullt lika illa ute ännu... En tidsfråga kanske?
Var och en ska naturligvis bilda sig en egen uppfattning om vad man anser ligga bakom Greklands problem idag. Om man bryr sig...
MIN personliga uppfattning är att ingen tvingade Grekland att låna dessa pengar! Men nu gjorde man det uppenbarligen utan att överväga vilka långsiktiga konsekvenser det kunde få. Det kallar jag inkompetens.... Man klantade till det helt enkelt...

Och nu får man bita i det sura äpplet...
Jag älskar Grekland och mina Grekiska vänner. Det Grekiska folket. Tro inte annat. Men jag tar mig också rätten att titta på dem med kritiska ögon ur ett Svenskt perspektiv.
Här vet vi att lån ska betalas tillbaka. Förr eller senare kommer verkligheten ifatt! Jag kan för mitt liv inte förstå hur de Grekiska politikerna tänkt! Är det så enkelt att de sade att när detta kommer fram så har jag redan gått i pension så då kan de inte hänga mig...? Kan en ansvarig politiker som ska ha nationens intressen och framtid för ögonen tänka på det sättet? Det är ju väldigt skrämmande i så fall.
Jag har tidigare förundrat mig lite över deras oförmåga att se saker i ett längre perspektiv! De ser sällan längre än näsan räcker... Långsiktiga planer finns normalt sätt inte.
På ett sätt är det väl en del av Grekernas charm. Allt detta med Avrio till att leva för dagen.... Men det får också konsekvenser när man är medlem i en ekonomisk och politisk union.
Och nu har verkligheten kommit ifatt Grekland....