Visa ett inlägg
Gammal 2005-10-05, 13:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Den här diskussionen har fått lite knepiga avstickare, förmodligen helt enkelt därför att alla inte menar samma sak med ordet manipulera.

Jag törs nästan GARANTERA att ingen av de redigeringskunniga amatörfotograferna som har tänkt skicka in bilder till tävlingen har för avsikt att MANIPULERA sina bilder.

Med manipulera menas att förändra motivet för att uppnå ett visst, många gånger tvivelaktigt syfte.

Bildredigering är något helt annat och det har ALLTID gjorts med alla bilder som någonsin framkallats i ett lab - även i framkallningsmaskinerna som de flesta förr skickade in sina filmer till. Om framkallningsfirmorna inte skulle ha gjort det, skulle de ha haft en stor mängd missnöjda kunder som tyckt att deras bilder är för mörka (eller annat).

Numer kan man lätt lära sig att göra samma bildredigering själv och var och en som vill bli nöjd med sina bilder borde lära sig det. Detta är INTE att manipulera bilden och det kan inte ha varit det Janne ville förbjuda med regeln att bilderna inte får vara manipulerade. Han har ju själv gjort det med bilder som skickats in till tävlingen förr om åren, vilket han ju berättade i ett inlägg ovan. Många gånger är det nödvändigt för att bilden ska funka att lägga ut på internet och ju fler av oss som gör det själva ju mindre jobb blir det för Janne.

Jag kan förresten berätta att under pågående tävling förra året upptäckte jag att ett av mina tävlingsbidrag hade en intensivare färg än det hade när jag tittade på originalet på samma datorskärm. Jag skrev genast till Janne och frågade om han hade gjort något med bilden och fick det mest fantastiska svar: han redogjorde för en lång process där han först skrev ut bilden, scannade in den i en speciell bildbehandlingsdator, minskade och förstorade, la till och drog ifrån och gud vet vad innan han skrev ut den igen, scannade in den igen, omformade den till internetformat och la in den på Kalimera.

Vi det laget hade jag för länge sedan kommit fram till att han är fan inte vid sinna sinnens fulla... men så sa han "nä jag skojar" och berättade att han helt enkelt hade lagt en autokontrast på en del av tävlingsbilderna innan han la in dem.

Uppenbarligen hade jag inte själv gjort det på den bilden, men jag tycker det är jättebra att han gör så. Det återskapar ju mer av "verkligheten" eftersom den ändå alltid är mer kontrastrik än vad en kamera kan återge.

Så låt oss sluta diskutera om detta är oärligt eller inte. Gör det själv den som har lust till det och om inte: vet att bilden ändå blir behandlad av en godhjärtad Janne.
Svara med citat