Sv: Tips på aktiviteter?
Fra i fjor kan man reise til Meteora på dagstur fra Parga uten overnatting, etter at den nye motorveien tvers over Nord-Hellas begynner å bli ferdig. (Kjøretiden fra Ioannina til Thessaloniki er redusert fra 8 til vel 3 timer, ble det sagt!) Vi tok turen sist høst, og den var fantastisk! Jeg tror jeg vil gå så langt som å si at det var en av de aller største opplevelsene jeg har hatt på mine ca 30 turer til Hellas. Så gå ikke glipp av den!
Det lille toget kan være en sjarmerende og avslappende avveksling en ettermiddag. Man kan enten ta turen opp til Ali Paschas borg, som er den siste borgen som ble bygget i Europa, eller alternativt besøke den frodige dalen nedenfor Amtoussa, med en ny-restaurert mølle som er drevet av vannkraft. Vi hadde en utrolig engasjert guide som hadde vært med på restaureringen, og hadde mye å fortelle om livet i dette området tidligere.
På båtturen til Paxos/Antipaxos er det bare en av båtene (tror jeg) som går inn i en grotte underveis, de andre har for høy mast. Jeg husker ikke navn på båtene, så hvis du vil ha en spesiell opplevelse, så spør på forhånd om man går inn i grotten eller om man bare får se den fra utsiden.
Så god tur til Parga, du kommer helt sikkert til å få fantastiske dager der!
Senast redigerad av JohnS den 2010-03-09 klockan 08:46.
|