Citat:
Ursprungligen postat av Filakia
Hej och tack för svaren...
|
Citat:
Ursprungligen postat av Filakia
Jag har en fil kand i svenska, ingen formell lärarutbildning men en hel del erfarenhet från skolan, har bl.a. jobbat med läxhjälp och som elevassistent. Har helt klart sett att plugga grekiska i Aten som ett alternativ att komma in i samhället, men det kanske vore bra att ha en fil.mag i svenska som trygghet innan jag tar mig an det (även om ännu en termin på ett svenskt universitet knappast lockar...). Annars är det väl väldigt mycket "kontakter" som gäller vad jag har förstått? Vill verkligen inte ge upp min dröm, vet att det är svårt att få jobb men det är ju svårt att få jobb här i Sverige med så känns som att skillnaden inte är SÅ stor... eller?
Vad jobbar de svenskar som bor där med?
|
Du har rätt i att det inte är så stor skillnad på arbetslöshet i Sverige och Grekland. Man ska göra det som känns rätt och det kanske är viktigare att få bo där man trivs även om man måste ta ett jobb som man inte hade tänkt sej.
De svenskar som jobbar där har mycket olika arbeten eller inget arbete alls. Att vara hemma men barn är mera "ok" där än i Sverige. En del jobbar i svenska företag eller i sin mans företag. Några har startat en firma tillsammans med sin man. Är du bra på engelska har du chans att få jobb som nanny.
Kontakter är A och O i Grekland!
Av egen erfarenhet är det bästa att söka jobb på plats i Grekland.