Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-08, 13:29
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Behov av råd inför första ö-luffen i Kykladerna!

Ni kommer definitivt bli supernöjda med Ios! Jag ska själv ner den 14 juni i år och stannar i två veckor.

1. Boende - Jag tycker personligen att det är bäst att bo i Chora (själva huvudbyn) eftersom man har nära hem från krogen på kvällen. Att det är en liten bit till hamnen gör ingenting, eftersom hotellet/pensionatet ni väljer att bo på hämtar upp er i hamnen och skjutsar er till hotellet. Stranden Mylopotas (som för övrigt är jättefin!) når man lätt med badbuss (1.4€), men jag brukar gå dit, det kanske tar 10-15 minuter men det är så fint att det är tråkigt att gå miste om den promenaden.

2. Nattlivet - Ios är känt över hela världen för sitt nattliv och man blir knappast besviken. Hela Chora förvandlas till en fest på natten och det finns inga gränser mellan barerna och gränderna. Man möter människor från hela världen och har jätteroligt så länge man orkar.

3. Pengar - Ifall man vill leva billigt på Ios så går det alldeles utmärkt. En pita Gyros på Porkeys (snabbmatställe) smakar underbart och kostar 23 kronor. En flaska vin kostar som billigast 30 kronor och smakar oftast hur bra som helst.
Jag och en kompis öluffade i 12 dagar förra året, vi åkte till två olika öar och vi överlevde på 6000 var. Då ingick flyg dit (1800 kr), färjor och buss t/r flygplats (1000 kr) och boende på hotell 12.50€/natt per person, sedan gick resten till mat och annat. Vi levde på gyros ungefär varannan kväll.

Bara att fråga mig om ni har mer frågor om Ios!
Svara med citat