Citat:
Ursprungligen postat av Yanna
Jag funderar lite smått på att köpa en ny mobil med kontantkort, ej operatörslåst, när jag flyttar till Kreta.
|
Som Arne säger: Κöp den i Sverige.
Citat:
...spelar någon roll om mobilen är en 3G- eller Gsm-telefon, har de 3G-täckning i Grekland alltså?
|
Man har börjat bygga ut 3G-nätet i Grekland sedan några år. Men det är nog inte helt färdigt ännu.
3G är en form av GSM. Men med mycket högre dataöverföringshastighet. Kalla det GSM på Steroider...

3G används när man surfar, tittar på TV, har videosamtal eller överför större datamängder via mobilen. Sannoligt inget du kommer att göra eller ha behov av? För vanliga samtal och SMS räcker en standard GSM-telefon utmärkt.
I många telefoner idag finns 3G, men man kan normalt sett koppla bort det och bara köra standard GSM. Min Ericson 595 är sådan, och jag har aldrig 3G på... Fördelen med det är att telefonen drar inte lika mycket ström som med 3G på.
OBS! Det verkar som att leverantören 3 bara säljer telefoner där man INTE kan koppla bort 3G-funktionen! Det innebär att du riskerar att få sämre, eller ingen täckning, på ställen där 3G inte finns. Det är en begränsning man bör tänka på när man väljer leverantör.
Min gissning är att du inte behöver 3G. Det gör kanske att du får det lite lättare att välja...