Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-14, 09:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Ja, ni alla som älskar Grekland, fortsätt att komma när ni har möjlighet. Ni kommer att finna att många affärer, restauranger och serveringar har stängt i år, men ni är dubbelt välkomna.

Jag läste nyss i Ethnos att man förväntar sig ett dåligt turistår med 7-15 % nergång. Den allmänna ekonomin i världen uppmuntrar inte till semesterutgifter.

När det gäller båttrafiken tycker jag att det är skandal och missbruk av statliga medel att man inte snabbare lyckats förhandla fram de avtal med rederierna som skulle ge oss bra båtturer och acceptabla priser. Några smarta gubbar sitter här och spelar poker med märkta kort.

Inrikesflyget har liknande förhandlingsläge. OA och Aigeon och andra, mindre företag, delar upp de vinstbärande linjerna men ingen vill ha de mindre lönsamma. (Konstigt...)

Vad turisterna kommer att märka är också att man nu ska erhålla kvitton på alla inköp och andra transaktioner. Som turist har man ingen nytta av de skatteavdrag dessa kvitton ska användas till av grekiska skattebetalare, men den andra anledningen till denna omdiskuterade åtgärd är just vad det synes vara: kontroll av inkomsterna för att möjliggöra beskattning och att komma åt alla dessa som lugnt låtit bli att betala skatt i alla år.

Det ska bli intressant att se om det kommer att fungera i den krassa verkligheten.

Taxiidkarna har protesterat kraftigt. De har hittills (vad jag vet) schablonbskattats och anser att det är omöjligt att få rättvisa nu, eftersom man ofta har en andraförare och det blir svårt att se vem som kört in vad. Flera andra grupper tycker detsamma.

De som sitter säkert på sina arbetsplatser torde vara kontrollanter av olika slag inom skatteväsendet, livmedelskontrollen, tullen och annat sånt, om man kan tro vad regeringen lovat om strängare åtgärder.

För att inte tala om datatekniker-och leverantörer av alla grader eftersom Papandreo vill att landet datoriseras snabbast möjligt.
Svara med citat