Citat:
Ursprungligen postat av RUJO
Jag hoppas vi kan hålla alla politiska synpunkter utanför detta forum. Jag tror mig veta att Kalimera vill stå upp till devisen -opolitisk-. ..... Jag trodde detta var ett reseforum och inte en...... sida.
|
Har lite svårt att förstå denna synpunkt. Vad är, och vad är inte politik ? Tråden tar upp ett lands trassliga ekonomi, vilket väl på sätt och vis måste handla om politik. Jag tror att det är vi nordbor som är så rädda för politisk diskussion/oenighet, men egentligen blir ju ett forum som Kalimeras ganska avslaget om vi bara ska diskutera resor, vara överens och klappa varandra på ryggen.
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Visst är solidaritet att hjälpa. Men det känns inte okomplicerat att hjälpa ett land som ljuger sig förbi EU:s krav. Jag har läst att Grekland for med osanning vid övergången till euron, om de verkliga siffrorna blivit kända hade de inte fått gå över.
|
Håller med dig, Grekland har först ljugit och sedan konsekvent misskött sin ekonomi plus att ledningen inte velat/kunnat komma till rätta med svart ekonomi och kanske även korruption. Att sedan i solidaritetens namn tro att andra ska pumpa in pengar för att lösa problemen känns något magstarkt.
MEN Grekland kommer att på ett eller annat sätt få hjälp av EU, kanske inte så mycket pga omtanke om Grekland, utan därför att euron måste skyddas.
I backspegeln kan man se att Grekland borde haft kvar sina drachmer (man har ju egentligen inte klarat kvalificeringen för att få ha euro). Med egen skalpvaluta kunde man kanske devalverat och löst vissa problem (men samtidigt skaffat sig andra). Det här vore intressant att få utvecklat av någon som verkligen kan nationalekonomi.
Lars