Ämne: Goa ink
Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-29, 01:04
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Goa ink

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Hej igen,
kul att nan laser aven om det inte ar fran Grekland!

In kom tva avlanga sma bullar som simmade i tjock vit sas, toppat med russin och cashewnotter. Hade jag inte lyckats uppfatta "cottage cheese" nar jag fragade vad det var hade jag dott for da hade det lika garna kunnat vara fartestiklar (fast det var pa vegmenyn, nar jag inte alls kanner igen namnen haller jag mig till den for att slippa extremt obehagliga overraskningar)

Enigma, du har gjort en mycket tuffare Indienresa an den jag gor just nu. Goa ar Indien light sager de och jag ar valdigt glad att jag borjade med det. Jag har sett alldeles tillrackligt med skrap och fattigdom for att vara nyborjare.
Den här typen av maten och ännu mer avstätande serveras i Kina. Jag hade svårt att välja något bland menu som serverades till turister på en rundresa där. Jag och många andra i Kina fick magsjuka som varade i flera dagar. Oftast träffar man mycket goda maträtter i Indien, så goda att vissa av dem saknar jag nu när jag inte är där.

Jag var aldrig i Goa och jag hörde att där är det paradis i jämförelse med andra platser i Indien eftersom där är det mycket anpassad för turister. Så jag fick se mer omfattande mänsklig tragedi i de mer indiska delarna av Indien, tror jag. Men man kan föreställa sig hur det kan se ut även i India light, dvs. i Goa.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Hej igen,
kul att nan laser aven om det inte ar fran Grekland!

Jag tror att det var tredje kvallen som jag fick spader pa mig sjalv over att ha nobbat sa manga tiggare. Jag satt pa en bar och tog en ol efter maten och sag att det satt en tiggarkvinna runt hornet, hon satt i hornet vid en vagkorsning i den dar galna trafiken som det var i Calangute.

"Nar jag gar ska hon fa lite pengar" tankte och jag att laddade med nagra sedlar i fickan. "Men bara om hon inte har en drogad bebis i knat, da kan jag bara inte..."

Nar jag sen passerade sa sag jag ett lag en liten utslagen bebis och sov framfor henne - pa marken, nan knapp meter fran trafiken. Och kvinnan sjalv var bara en liten flicka, sag jag nu, hon var formodligen storasyster.

Jag gick forbi i panik med pengarna kvar i fickan, jag kunde ju inte ge till smabarn som foraldrarna utnyttjade sa cyniskt. Men forresten, vem var jag att avgora det, det ar klart att hon borde fatt mina rupier for hur det an var sa maste ju familjen ha behovt dem.... Men jag kan val inte vanda eller jag det??

I det laget fattade jag latt hysteriskt beslutet att leta upp den dubbelamputerade unge mannen jag hade passerat flera ganger, han aker runt pa en liten platta med hjul och forsoker fa pengar. Enligt apollos informationsmaterial finns inga som helst handikappbidrag i Indien, de handikappade som inte kan jobba ar alltsa helt beroende av andras valvilja.

Innan jag hittade honom traffade jag pa en mycket gammal kvinna som jag tryckte en sedelbunt i naven pa. Hon valsignade mig till tack.

Sen fram med nya pengar och da hittade jag mannen pa rullplattan. Visst nej, det var inte han, det har var en man som bara hade ena benet amputerat - och han blev sa oerhort tacksam for dem...

Efterat kunde jag konstatera att vad de fatt var 12 spann. Tillsammans
Jag tycker att du beskriver mycket tydligt dina upplevelser och ger ett en bra bild på det vad man känner som turist när man ser den omfattande tiggeri och fattigdom i Indien. Jag bara gissar att jag fick se det i mer omfattande skala i de riktigt "indiska" delarna av Indien än du ser i de mer turistiska delarna av Indien. Jag upplevde likadand när jag var där. Man kan inte hjälpa alla eftersom detta elände är mycket!!! omfattande, det finns ingen hjälp från staten för de utsatta människor och jag kände att det var naturligt att man kunde bidra lite och hjälpa några personer när man var där på en semester. Det som de människor behöver är det mat och det funkar mycket bra med begagnade kläder eftersom vara begagnade kläder är för dem lyx. Jag hade med mig pennor, choklad och godis som jag bjöd tiggande barn på. För att klara av av se detta elände är det bra att ha med sig lite alkohol. Det hjälper ingen att tappa humör.

Angående detta om mödrarna dragar sina barn eller om de själva använder droger vet jag ingenting alls om eftersom den här branschen är helt främmande för mig. Det går många olika rykten och det går inte att veta det exakt eftersom när man ser sovande barn på gatan då kan det också vara så att de bara sover på grund av trötthet, på marken eftersom de har ingen hem och när som helst eftersom de är hungriga och utmärglade. Man kan tänka också så att vem som helst efter en operation har svagare kropp och då sover man mer. Likaså hungriga människor har svagare kroppar och behöver mer sömn, tror jag. Man kan handla beroende av situationen och i enlighet med sitt eget samvete, tycker jag.

Senast redigerad av Enigma den 2010-01-29 klockan 01:22.
Svara med citat