Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Ar mitt uppe i mitt forsta Indien- och Asienbesok. Och jag ska aldrig mer klaga over
grekisk organisation
grekiska elledningar
grekisk sophantering
trafiken i t ex Pireus
Allt det dar framstar som kliniskt i jamforelse med Calangute. Jag har aldrig sett nagot skrapigare. Sopor ligger overallt, det luktar.
Elledningarna ar en fullstandigt osannolik harva.
Trafiken ar helt galen! Bilar, rickshaws, motorcyklar, vespor, cyklar, fotgangare och kor... I vissa lagen kor jag fast och kan inte ens korsa gatan, far vanta tills nan indier ar pa vag over sa att jag kan haka pa.
Ar allt det har da olidligt? Nej, sannerligen inte. Jag har trivts jattebra i den dar galna staden. Maten ar fantastisk, manniskorna vanliga och det ar haftigt att mota nat helt annat. Fattigdomen ar fasansfull, tiggarna manga och utmarglade - man tvingas hela tiden forhalla sig till det faktum att man ar turist i fattigdomen. Inga latta funderingar.
|
Jag var i Indien på en rundresa (Delhi, Jaipur, Agra, Bombay) i november förra året. Sopor, fasansfull fattigdom, tiggeri, utmärglade barn liggande överallt på gåtorna, kor och svin på gåtorna, ständigt tutande bilar dag och natt och speciella "indiska elledningar" är en daglig bild i hela Indien. Mer sopor på gåtorna fick jag se dock i Kairo i Egypten. I Kairo promenerar man på sopor och överallt luktar det urin.
God mat, många intressanta sevärdheter, färgklädda och vänliga människor är de positiva kontraster som lockar många besökare till Indien. Maten var faktiskt väldigt gott och jag blev absolut inte sjuk av den. Tandoori kyckling, masala te och andra indiska specialiteter försöker jag experimentera i mitt eget kök hemma nu.
Indien är också känd för sina naturella mediciner som man kan köpa på Apoteket. Speciellt bra är läkemedel (gjort av örter) från firma
Himalaya. Man kan köpa tabletter mot kolesterol, mot förkylning och andra.
Inkfish, har du eller din familj eller dina vänner något hälsoproblem, gå till en apotek, fråga om mediciner från firman
Himalaya. På varje förpackning står det skrivet på engelska till vilket hälsoproblem passar respektive läkemedel. På varje förpackning står det skrivet tillverknings datum och varje medicin kan man använda tre år framåt från det här datumet. Köper du fler förpackningar mot kolesterol, så kan jag gärna köpa några från dig och ge bort som present för min syster eftersom hon har ett högt kolesterolvärde.
Själv kan du om du så vill ta del av en ayuveda massage som är en hälsosam och trevlig behandlingsmetod för hela kroppen. Det "bör" man inte missa när man är i Indien.
Har du några kläder som du inte behöver ta hem med dig då kan du skänka till fattiga människor. För sådana människor en begagnad skjorta är en förmögenhet.
Jag kan bara tillägga att jag aldrig glömmer den fasansfulla fattigdomen i Indien och att efter den här resan uppskattar jag ännu mer vår kontinent Europa.
/Enigma