Citat:
Ursprungligen postat av Ingela
Haha...ingen fara. Jag skrattade gott åt C@nnys beskrivning av det efterlängtade badet,
fick lite "Stig-Helmer" känsla, när det inte vill sig riktigt även om intentionerna är goda
Tack, C@nny för matnyttig info!
Naxos är ju barnvänligt och har "det" som jag är ute efter och jag skulle gärna återvända dit om jag garanterades jätteenormsuperduperfärja både dit och tillbaka från Santorini, men efter den vansinniga resan på en liten båt i full storm där mitt bästa sällskap under några lååånga timmar var en papperspåse så fixar jag inte det. Och bara tanken på att krampaktigt hålla fast en liten så länge när man knappt kunde ställa sig upp på däck utan att ramla...näää huuu.
Och Thassos är ju också fint men myggor säger du...minns inte att jag hade så mycket problem med det när jag var där för några år sen men det var ju på den tiden när jag konsumerade ansenliga mängder alkohol så det kanske har nåt med det att göra, har hört nåt om att dom inte gillar det. (Eller var det tvärtom?) 
Karpathos - ja då blir det Amopi isåfall. OM det nu inte är alldeles för lugnt?! Vill ju gärna ha ett gäng tavernor att sitta på om man nu ska vara där i två veckor.
Så jag tar nog en extra titt på Kefalonia, det lät ju toppen!
När det gäller hyrbil och taxi på SKiathos - jag åker helst ingenstans utan bilbarnstol, finns det att hyra tillsammans med hyrbil? (Kanske en fråga jag borde ta i Resa med barn-tråden).
/Ingela
|
Hej igen Ingela!
Ja, gällande 1:a besöket på ön med letande av en möjlig badplats, så utvecklades ju detta till rena farsen. Men Mythosen jag drack vid poolen efter ett svalkande pool-bad, smakade mycket gott. Sen blev det ju havs-bad varje dag under resten av tiden

.
Ang Thassos så drack jag inte tillräckligt mycket alkohol då

... Men jag ska inte döma ut en hel ö bara för att vi fick det så besvärligt med myggen. Ön var verkligen fin. Men jag åker iaf inte tillbaka dit under samma period igen. Jag kan nämna en sak till. Det var faktiskt så att "mygg-apparaterna" som man sätter i väggen INTE hjälpte. Inte ens de "starkaste". Vi hade ändå myggor i våra rum. Alla el-uttag var laddade. Grekerna sa att det bästa var spiral eller grekiskt kaffe som man sätter eld på. (Bönorna alltså). Jag provade därför att rigga upp dubbla spiraler med ett kaffefat under ute på balkan. Sen ställde jag detta på balkongbordet av plast. Då tänkte jag ha rökelsen som en "rök-barriär" mot myggen, och öppnade därför balkondörrarna lite, med gardinerna innanför etc. (Nej, det fanns ingen AC). Nåväl, när vi kom hem så var rummen fyllda med mygg, värmen från min dubble spiral hade spräckt kaffefatet, som i sin tur hade bränt ett större hål i bordet

. Inte kul, men jJag fixade detta med hotellägarinnan sen. Fortsättningsvis fick dörrarna vara stängda, och varje natt inför sänggåendet gick jag en "rond" runt i rummen med en gammal expressen och slog ihjäl en hoper myggor som parkerat i taket...

. Sen fick man ju undvika tavernor i byn där det inte fläktade, men det var ju ok när man satt nära havet där det blåste.Myggbetten blev många för oss.
Karpathos: Amopi är ganska lugnt. Det är ju lite mer fart i Pigadia.
Ang bilbarnstol (varsomhelst) så är min erfarenhet att det finns hos biluthyrarna. (I alla fall hos alla de som jag hyrt bil av)Däremot kan det väl vara si och så vad gäller taxibilar, - om du inte beställer resan innan förståss.
Hälsningar C@nny