Citat:
Ursprungligen postat av litentuva
Ah, det var bra med ett förtydligande, hade också missat det andra alternativet...
Så i vårt fall (sthlm-prag-herakleion och tillbaks igen) som har ett bokningsnummer och en biljett, men två olika flyg, dock med samma bolag, gäller då att resebolaget står för kostnaderna? Nätsighten vi bokat med avsäger sig ansvar vid försening, men är flygbolaget ansvarig?
|
Flygbolaget är ansvarigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Om man bokar genom en bokningssajt, kan man då veta om den gör så? Dvs, syns biljettnum-ret/ren innan man bekräftar och betalar?
|
Vet inte i detalj hur alla bokningssiter fungerar och hur informationen läggs ut, men principen är att om man anger att åka från A till B och sedan väljer något utav de förslag som ges, oavsett antal byten av flyg, då är det ett biljettnummer som knyter ihop alla delsträckorna i denna bokning.
Om man bokar på nätet och ska åka Umeå-Arlanda-Aten med SAS och först hittar det billigaste alternativet Umeå-Arlanda ToR, gör sin bokning, får ett bokningsnummer och sedan gör en ny sökning Arlanda-Aten och bokar, med ett nytt bokningsnummer som följd, då har SAS inget ansvar att boka om eller ta några kostnader om anslutningen på Arlanda skulle spricka! I det här fallet är det alltså två separata biljetter utställda.
Observara dock att bagage kan fortfarande checkas hela vägen Umeå-Arlanda-Aten (om man visar upp de två bokningsbekräftelserna man har) men det ger ändå inte passageraren rätten att bli ombokad om anslutningen falerar på Arlanda
Men som jag skrev ovan, bokar man via en reseyrå kan de kombinera två flygsträckor i en bokning och plocka ut de billigaste bokningsklasserna och sedan ställa ut biljetter. Om det då inte finns något publicerat pris för denna påhittade kombination, blir det utställt två biljetter.
Det är OK att göra så men resebyrån bör ju meddela sin kund förutsättningarna och vad det kan innebära för konsekvenser.