Citat:
Ursprungligen postat av lars
Mina grekiska vänner har nog inte förrän nu insett hur allvarligt läget är och vem har väl det av oss "vanliga dödliga".
|
Jag har för mig att det var 2007 det avslöjades att Grekland aktivt fuskat med sina siffror inför EU för att de (naturligtvis) skulle se bättre ut. Jag reagerade inte utan fnittrade lite i vanlig ordning och tänkte: Typisk Grekland... Och det tystades ner rätt fort...
Dessutom jag tror inte "Nikos på gatan" inser hur allvarligt det är. Och vilka konsekvenser det kan medföra. Och även om han insåg det skulle han nog inte bry sig! Det är ju statens problem och det berör inte honom eller hans familj...
Jag har inte heller reflekterat över detta förrän nu senaste tiden då det börjat skrivas rätt mycket om Greklands dåliga ekonomi. Det är ju liksom inget man går omkring och funderar över normalt sett... Men jag har en obehaglig känsla av att detta är mycket, mycket allvarligare än vad som egentligen framgår i det man läser i tidningarna... Och där var det ett par atomer i skallen som krockade och gjorde att jag började fundera över hur detta kommer att påverka mina framtida resor dit...
Citat:
Ursprungligen postat av yvonne
Regeringen har även infört krav på att alla ska begära kvitto vid inköp av matvaror, hotellvistelser, läkarbesök samt alla övriga hantverksjobb tex rörmokare.
|
Bra. Då har man ju börjat angripa problemet. Sedan är frågan hur långt det leder? Grekerna är mästare i att smita undan...
Citat:
Kvittona ska sparas och alla ska föra bok över utgifterna med anteckning av skattenummer, datum av inköp och summa. Dessa uppgifter ska sedan tas upp i deklarationerna nästföljande år. Gissa om det blir många kvitton att hålla reda på.
|
Det låter ju ambitiöst... Det innebär ju samtidigt en enorm granskningsapparat... Som ska fungera. I Grekland....

Tillåt mig småle en smula...
Man hade kanske lyckats nå en bra bit om man ökat datorkunskapen och användandet... Det hade inte varit fel om man tagit hjälp av mer utvecklade länder. Inte nädvändigtvis Sverige. Det finns fler. Men ibland känns det som Grekland är kvar på Amiga eller ABC 800-stadiet... Vilket naturligtvis har sin charm men är oundvikligt inneffektivt....
Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf
Är det tänkt att det ska bli som i Italien? Där måste man ju enligt lag, kunna uppvisa kvitto på det man köpt.
|
Det finns ju redan delvis. Du måste tex sedan 7 - 8 år, om inte ännu längre, kunna visa upp kvitto på vad du köpt på en Taverna. Om du råkar ut för en kontroll när du lämnar Tavernan, och inte kan visa kvitto, kan du få böter! Jag vet folk som råkat ut för det. Det är ytterst sällan det är kontroller men det händer...