Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-23, 09:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Del 1.

Citat:
Ursprungligen postat av grimm Visa inlägg
Jag vill börja med att säga, att enligt min åsikt, så greklands ekonomi ett stort sorgebarn för Europa.

Ack ja, ack ja... Panagia mo...

Citat:
Med det sagt, så är det fritt fram att kritisera och att raljera!

Kritisera ja. Raljera i detta ämne vore mig främmade ety det är ett land och ett folk som ligger mig varmt om hjärtat.... Och nu har de problem...

Citat:
Jag anser att grekland, i likhet med många länder, inom och utanför €-området, har gjort det som är alla nationers skyldighet.
Nämligen att se till invånarnas bästa och sett till att alla moderna samhällstjänster står till buds. Det gäller sjukvård, lokaltrafik(alla bussar vi gillar att åka på öarna för en spottstyver), a-kassa, rena gator och alt annat som vi tar givet, men som faktiskt är en ansträngning för många länder.

Det är med stor motvilja jag säger emot dig här. MEN. Den Grekiska sjukvården är tyvärr till stor del ett skämt. Ska du få god sjukvård i Grekland måste du muta dig fram. Om du är Grek. Som turist är det lite lättare... A-kassan sätter jag ett stort frågetecken för...

Förresten. Bussar och rena gator är ett kommunalt ansvar. Så blanda inte in staten idet...

Sätt dig ner och prata med en Grek och fråga vad staten har gett dem. Det oundvikliga svaret är "inget". Möjligen en dålig utbildning. Föräldrar som har råd mer eller mindre tvingar sina barn till privatundervisning, och det finns näst intill inget socialt skyddsnät. Det finns inte en Grek som anser att staten gjort något för dem! Så är det bara. Jag tror jag får stöd för det påståendet från många andra erfarna Greklandsresenärer här. Och de som helt eller delvis bor där...

Jag har sedan början på 80-talet, ca 25-talet resor just till "min ö" av ca 40-talet resor totalt, varit inblandad i en Grekisk familj där och sett, hört och fått mig berättat mer än jag egentligen skulle vilja. På gott och på ont. Det, och andra möten och samtal, har gett mig en liten insikt hur Grekerna tänker och fungerar. Och det är väsensskillt från hur vi tänker. Och hur vårt samhälle fungerar.

Det är just därför familjen är så viktig i Grekland. Eftersom staten inte hjälper till så är familjen den stöttepelare som finns att tillgå.

Tror och tycker du att alla de samhällstjänster vi har tillgång här hemma till finns att tillgå för gemene man i Grekland? Då är du antingen missledd, kanske naiv eller så har du inte tillräcklig insyn i det Grekiska samhället. Det finns inget där som fungerar som här... Jämfört med Grekland lever vi trots allt i ett Paradis...

Citat:
Jag liksom du hoppas att vi "turister" inte drabbas, men tyvärr så är det oundvikligt. Men när jag läser dina rader så kan jag se en tydlig sorg angående utvecklingen. Ta inte dett inlägg som ett verktyg för angrepp, jag håller med dig. Jqag gillar verkligen din analys. Du råkar inte vara en ekonom?

Naturligtvis är det oundvikligt att vi drabbas. Enda sättet för Grekiska staten att ta sig ur denna knipa är att öka sina inkomster. Det kan vara genom att öka VAT (Moms) tex. Påverkar oss. (Skulle dessutom att orsaka stora protester i Grekland. Inget man vill just nu...) Det kan vara genom att acceptera en högre inflation, om EU acapterar det (inte sannoligt på något plan som det ser ut nu), vilket dessutom skulle ge ökade priser. Påverkar oss. Sätta stenhård press på att allt ska beskattas. Mycket svårt. Kommer att ta tid och det kommer att medföra högre priser på allt. Påverkar oss.... Ska jag fortsätta..?

Jag kan just nu inte se att det finns något i Greklands ekonomi som inte kommer att påverka vår ekonomi som besökare negativt de närmaste åren. Faktum är att jag kan inte se något i Greklands ekonomi som är positvt under lång tid framöver! Om de inte hittar olja eller gas inom sitt territorium....

De har en enorm utlandsskuld som de inte kan betala och har inga inkomster inom rimlig framtid som kan hjälpa dem. EU har haft överseende och hållt Grekland under armarna under rätt många år nu. Men jag tror att det kommer att ta slut. Rätt snart... EU kan inte ha en medlemsstat som är ett "svart hål" och bara sväljer pengar....

Greklands officiella BNP var i fjol 242 946 miljoner EUR. (Enl min gamle vän Google....) Och då finns det politiker i Grekland som själva säger att det troligtvis finns 25 - 30% till på toppen av detta.... Som inte beskattas... Jag tittar hysteriskt på siffrorna och konstaterar att jag orkar inte ta fram räknaren för att räkna ut 242 946 miljoner EUR x 1,3 för det verkliga BNP. Sedan blir det komplicerat. Det nya talet minus det gamla talet x ca en gissning 40 % i skatt så får man fram ungfär vad som undanhålls i skatt i Grekland varje år... I €. x 10+ om ni vill ha det i SEK.... Jag gjorde ett mycket snabbt överslag. Det såg ut som om Grekiska staten missar ca 25 miljarder € per år pga den svarta ekonomin.... Minst... OBS det var €. Det är över 250 MILJARDER SEK per år! Enbart i förlorade skatteintäkter pga svarta inkomster som inte deklareras. Inte undra på att Greklands ekonomi går på knä....

För att vi ska få lite perspektiv. Vad hade hänt med det Svenska samhället om vi alla undanhållit motsvarande skatt..? Tänk då också på att Sverige är marginellt större än Grekland i folkmängd...

Jag har absolut ingen förankring för detta, men det skulle inte förvåna mig om EU snart börjar sätta hårt mot hårt och säger till Grekland: Följ reglerna nu eller så åker ni ut ur EU. Och då hamnar Grekland i stora problem eftersom de inte har, eller kan låna, några pengar...
Svara med citat