Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-23, 09:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Del 2.

Hade vi däremot haft Euro själva hade vi däremot varit i ett annat läge... (Så jag hoppas ni är nöjda nu nejsägare... Ursäkta, men jag inte låta bli att fråga. Är ni medvetna om att Sveriges exportindustri förlorar ung 150 MILJARDER om året genom att vi inte är anslutna till €...?)

Och jag har en sorg. Det är sorgligt att Grekland har satt sig i en ekonomisk situation som är väldigt svår. Och svår att ta sig ur. De kan inte nu längre säga att "vi lånar några miljarder..."

I en situation som gör att det kanske bli för dyrt för mig att vistas där om några år... Billigt rum hittar jag nog (för mig), men jag ska äta också... Jag tror att det sannolika senariot är att inom 5 år allt i Grekland kommer att bli minst 30 % dyrare. Mat, rum osv...

Så det gäller att åka dit så länge man har råd... Nu ser jag detta som luffare. Hur det slår mot charter har jag inte funderat över. Men troligtvis kommer inte en prisökning i Grekland slå lika hårt där.

Ekonom? Tja, jag pluggade både företags- och nationalekonomi (och juridik) på Lunds universitet i mitten på 70-talet... Så det mesta är väl glömt av Keyans teorier m fl numera...

Om din fråga kommer från mitt tidigare inlägg ska nog säga att det kommer från att ha pratat med många Greker, viss gammal utbildning, arbetserfarenhet, förmågan att ta in information från många olika källor, ett osannoligt gott minne. Samt en dokumenterad extrem logisk förmåga. Jag hade det näst högsta resultatet när jag testades på Mercuri på den tiden. Så jag tycker inte det är så svårt att se sambanden.... (Jag fick inte det jobbet ändå... Om det kan vara till någon tröst...)

Citat:
...min sorg är att EU/EMU anslutna nationer visar så dålig vilja att hjälpa medlemsnationer i kris. / Och tyvärr så är viljan att stå utanför EMU/EURO det största tecknet på snålhet o opportunism som jag sett inom Europa.

Det är mycket möjligt att du vet mer än jag i denna fråga, men är det inte så att Grekland är en av de största bidragstagarna inom EU? Tillsammans med Portugal? När dessa länder har fått så mycket i bidrag är det då orimligt att man begär att de uppfyller de grundläggande ekonomiska villkoren för att vara med i EU? Grekland har ju dessutom varit med i EU från början och borde veta vilka villkor som gäller?

Så vad är det som fallerar? Kompetens? Vilja? Båda? Kanske ställer jag fel frågor där? För ibland verkar det som de finns både kompetens och vilja bland de som jag uppfattar som seriösa politiker. Men "mannen på gatan" verkar inte förstå att Grekland har stora prolem. H*n förstår inte att om h*n, och alla andra, betalade skatt på "det mesta" hade rätt enkelt lyft upp Grekland ur detta problem... Och då är vi tillbaka till Grekernas: var och en är sig själv närmast. Familjen... Så har det varit några tusen år. Bryt det den som kan.....

Du kan inte påstå att EU och dess medlemsländer inte hjälpt Grekland. Jag vill påstå att Grekland inte ställt upp på EU:s ekonomiska villkor under ett antal år. Grekland har fått kritik från EU under de senaste 4 - 5 åren minst!!! Det var var väl dessutom så att Grekland fuskade med siffrorna 2007 för att de skulle se bättre ut..?

Hur ska då Grekland ta sig ur denna situation? Det första och enklaste svaret är att alla skattar för sina inkomster. Då får staten de intäkter den behöver. Glöm det där med att beskatta de rika som det stod i artikeln. Det ger för lite. Speciellt när det finns en så stor svart ekonomi. Det är den svarta ekonomin som måste fram och beskattas. Precis som i Sverige. Vi är inte så väldigt mycket bättre här hemma.... Det märks inte så mycket bara...

Jag ska ge ett exempel ur verkliga livet. Och jag VET att det fungerar på det här sättet.

Jag kommer till hotellet säg 1:e Sept. Jag skrivs in i boken. Det är ett måste för om det skulle hända mig något så måste jag finnas i boken. Om Polisen skulle komma... Avresedatum är dock inte ifyllt. "Gästen har inte sagt när han ska åka...!" Så när jag lämnar hotellet den 14:e så betalar jag och är allmänt lycklig efter två veckor i Grekland...

Hotellvärden skriver då in i boken att jag lämnade hotellet den 2:e (!) och tar resten av pengarna för resten av dagarna i egen ficka! Dvs, han visar och betalar skatt för en (!) dag av min vistelse... Resten av tiden var mitt rum inte uthyrt...

Tror ni jag skämtar? Då är ni mer naiva och ärligt talat dummare än jag trodde... Detta är "legio" med betrodda och återkommande utländska gäster...

99 % av er som läser detta har troligtvis varit med om det. Det är bara att ni inte varit medvetna om det! Hur många av er har tex fått kvitto när ni betalat på hotellet...?

Det finns en urgammal "hävd" i Grekland att man kan göra så här. På hotell och Tavernor... Byta tjänster, anställa billig utländsk arbetskraft... Alla vet om det, ingen bryr sig... Hur ska man förändra detta? Jag vet inte.

Man började försöka för 8 - 9 år sedan när man var tvungen att ha kvitto på det man köpt på Tavernan... Stor framgång... Nä, inte riktigt....

Och vem är jag att kritisera Grekerna. Jag kommer ihåg när jag på 80-talet satt och berättade sagor för Skattemyndigheten den 15:e Feb. Det var det väl det datumet som gällde då? Eller? Jag var mer oärlig med Skattfan än med mina kunder... Jag var konstruktiv redan då och fick igenom det mesta... Var och en är sig själv närmast. Även här... Det är kanske därför jag kommer så bra överens med Greker...?

Så jag har svårt att kritisera Grekerna ur ett nära personligt perspektiv. För visst är det roligare att ha en tusenlapp i fickan än en hundralapp.... Men ur ett större större perspektiv kan jag se att de fortfarande idag drar undan mycket, mycket mer än vad vi kunde göra då. Och då påverkar det hela Greklands ekonomi... Och då blir det en annan sak...

Är det min sak? Nää... knappast. Jag åker dit som vän och besökare. Xenia. Så länge jag kan. Och har råd. Så får de sköta sin politik, och ekonomi, som de vill. Jag vare sig kan eller vill påverka Greklands utveckling. Det är inte min sak. jag kan bara observera, och kommentera den utifrån...

Men detta måste vara en av de värsta kapningar av en tråd i Kalimeras historia...
Svara med citat