Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-22, 21:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Högre alkoholpris!

"We estimate that 30% of GDP is not declared," he said. "We would be in a much healthier situation if our citizens declared all their income, we wouldn't have this huge economic problem."

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Hade man skattat för detta hade det inneburit att staten hade fått många miljarder mer och kanske inte behövt låna så mycket. Min gissning är att MINST 20 % av Greklands ekonomi är "svart"....
"Corruption and our economic difficulties - they are bound together," said Constantinos Bacouris, chairman of the Greek branch of Transparency International.

Citat:
Den första är korruptionen. Den är genomgripande i hela samhället. / Den är så omfattande att den påverkar landets ekonomi.
...the obstacles faced by any government, when it tries to alter a way of life that is deeply-rooted in history. / It will be a big struggle within the Greek government trying to regulate things, but also a struggle within the Greek psyche. At this time, it's hard to be optimistic.

Citat:
...självständighet och en sedan urminnes tider ovilja att förändras. / Så jag skulle tro att det kommer att ta generationer att förändra denna inställning. Och innan det skett kommer Grekland att vara EUs svarta får med stora problem....
Tyvärr är det ju tråkiga saker det handlar om så jag kan inte vältra mig fullt så mycket jag skulle vilja... Men det ser ut som om jag hade tämligen rätt...

Det är en intressant artikel. Det enda jag saknar är en en kommentar om hur de tror framtiden kommer att se ut. Men man vill kanske inte spekulera i det offentligt. Det finns tillräckligt mycket oro i det Grekiska samhället just nu som det är.

Men jag är rätt övertygad om att det kommer att påverka oss som besökare ekonomiskt tämligen negativt inom de närmaste 3 - 5 åren.

För en gångs skull hoppas jag att jag har fel...
Svara med citat