Citat:
Ursprungligen postat av Smultron
Någon som kan tala om hur det fungerar med boende? Bör man boka det i förväg eller är det lätt att ordna på plats? Erfarenheter?
|
Det kommer an på når du har tenkt å reise. I juli og august kan det være temmelig fullt, særlig i helgene. Årsaken er at mange athenere bruker Peloponnes som helgeutfluktsmål, i tillegg til selvsagt de andre greske og utenlandske sommerturistene. Utenom de månedene bør det ikke være så vanskelig å finne bosted.
Citat:
Ursprungligen postat av Smultron
Tar också gärna emot förslag på platser som är värda att besöka alternativt platser man kan ha som "bas" för att sedan göra utflykter ifrån.
|
Peloponnes har alt, fine landsbyer, strender, natur, severdigheter fra antikken osv. Det kommer jo an på hva du er ute etter.
Nafplio er en fin base. Byen er utrolig vakker og trivelig, og en severdighet i seg selv. Derfra kan du ta dagsutflukter til f.eks Epidavros, Mykene og Tyrinth. Det går dagsturer med båt til bl.a. Hydra, Spetses og Monemvasia fra Tolo, 9 km unna. Det er en liten, godt tilrettelagt strand med steiner og klipper like ved Nafplios gamleby, vil du ha sand er det enklest å ta bussen til Tolo, eller gå til Karathona, ca 3 kvarter på en sti langs vannet (ikke å anbefale i stekende hete) Taxi dit koster ca 6 E. Du kan lese masse om Nafplio, severdighetene i selve byen og i omgivelsene under "Fastlandet" i menyen til venstre.
Mani er også et fint område, med bl.a. særpreget, naken natur og steinhus formet som tårn. Selv er jeg veldig begeistret for vestkysten av Peloponnes, som har endeløse, hvite strender. Velger du vestkysten, kan du også legge turen til Olympia. Jeg synes Pylos er en fin by å ha som base, da har du både Mani, vestkyststrendene og Olympia innen rekkevidde. Liker du større byer bedre, er kanskje Kalamata noe for deg. Men jeg har bare vært i det vestre området med bil, altså vet jeg ikke hvordan bussene/togene går.