God idé, Iolis!
Jeg har riktignok ikke akkurat bussloffet på Peloponnes, bare kjørt bil, men tatt buss ganske mange ganger både til Korinth og Tripoli, pluss masse lokalbuss. Det jeg kan si er at bussene pleier å gå på tiden (i motsetning til de fleste båter jeg har tatt i Hellas), de er av god kvalitet, og avstandene her på Peloponneshalvøya er ikke så store.
Tror nok at det trengs endel planlegging, eller iallfall må man ikke ha problemer med venting, for mens noen busser går ofte, går andre sjelden. Dermed er det lurt å legge opp en reiserute på forhånd. Det er ikke noe galt med busstasjonene i nevnte Tripoli og Korinth, men det er ikke så mye annet å gjøre der enn å drikke kaffe. De ligger begge et lite stykke fra sentrum. I småbyene ligger busstasjonen som regel
i sentrum, bare så det er sagt.
Tripoli, Korinth og, gjetter jeg, Patra, er nok de største busstasjonene på Peloponnes. Derfra går mange (ekspress)busser utover på halvøya, til Athen og andre steder i Hellas. Så går det rutebusser mellom de mindre stedene.
Det er vanskelig å få helt oversikten over alle rutene, for KTEL (det nasjonale busselskapet) opererer så vidt jeg vet med regionkontorer som selv er ansvarlige for rutene - dvs at for å få rutetabeller må du henvende deg til KTEL i alle de aktuelle fylkene du har tenkt å dra til. I seg selv kanskje ikke uoverkommelig, men de oppgir bare
sine egne ruter. F.eks går det buss mellom Nafplio og Tripoli, men fordi de rutene kjøres av KTEL Argolida (fylket til Nafplio), står de ikke i KTEL Arkadia (Tripolis' fylke) rutetabell, bare Argolidas.
Her er rutetabellen for KTEL Arkadia
Her er bussrutene for KTEL Argolida
Tognettet på Peloponnes kjenner jeg lite til. De har nylig bygget om hele linjenettet. Linjene går hovedsakelig langs kysten, grovt sett Korinth - nordkysten til Patras - vestkysten til Kalamata, samt Korinth - Nafplio. Det er også en linje Korinth - Tripoli - Kalamata. Det er mulig det er smålinjer som går andre steder, på den nyåpnede togstasjonen i Nafplio ser jeg de har rute til Tripoli, men om det er reelt - eller de først frakter deg til Korinth, deretter nytt tog til Tripoli - vet jeg ikke.
Det nasjonale tog-selskapet heter OSE, du kan sjekke ruter
her - iallfall når det virker
Både buss og tog er rimelig transport i Hellas, men jeg ville nok ikke lagt opp en altfor strabasiøs reiserute, heller valgt ut et par sentrale bosteder og tatt småturer fra dem. Litt sånn som når man øyloffer, egentlig