Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-13, 17:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Snabbåtar Kykladerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
I GTP-tabellerna finns t ex mellan Piraeus och Egina både bilfärjor (cf) och hydrofoils (hf). Men från Piraeus till öarna i Kykladerna och mellan de olika Kykladiska öarna finner jag endast bilfärjor. Men i flera trådar talas det om snabbfärjor.
Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men som sagt, några tidtabeller med hydrofoiler till eller mellan Kykladiska öarna hittar jag inget, utan endast de vanliga färjorna.
Jag tror det rådet lite begreppsförvirring här... Med snabbfärja menas oftast Catamaraner. Till Egina, Hydra, Spetses m fl går det dock fortfarande Hydrofoils, dvs gamla bärplansbåtar. Men några sådana går inte till, eller inom Kykladerna nu. Det gjorde det på 80-talet men man slutade köra med dem för vinden gjorde att hälften av turerna ställdes in...

Däremot så går det vår, sommar och höst mindre Catamaraner från Rafina. Snabbfärjorna från fastlandet ut i Kykladerna är både Catamaraner för enbart persontransport, Sea Cat tex. Eller de stora Vodafon-Cattarna som även tar bilar. Förr gjorde en Sea Cat en tur ut varje dag hela året från Rafina men det har man tydligen slutat med...
Svara med citat