Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Visst, det var dyrt, men med hela Aten upplyst under oss och fantastisk service så VAR det faktiskt värt pengarna. Att ha ätit och njutit där en kväll är jag faktiskt nöjd med.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Och Mats, jag måste vara ärlig och säga att vi har inte heller ÄTIT mat uppe på Lykavittos (även om vi faktiskt var där uppe en dag när vi verkligen hade något att fira - vårt silverbröllop), men det har ofta passat bra med en kopp förmiddagskaffe där uppe (ute på terrassen - inne i själva restaurangen känns det lite väl förnämt när man så där är på utflykt)
|
Jo Marianne, jag har kanske uttryckt mig lite kryptiskt. Jag har faktiskt ätit en gång där uppe, inne i restaurangen. Och jag tyckte bara, som jag skrev i mitt första inlägg, att det kostade mera än det smakade. Käket nådde vid det tillfället inte samma höga nivå som notan, eller som utsikten. Därför väljer jag hellre, just som du skriver Marianne, att ta något lättare ute på terrassen.
Och du Lissi pekar just på ett exempel på vad jag menade med att det kan finnas tillfällen när det känns rätt och man blir helnöjd.
Ofta är det ju så att det är endera ett speciellt tillfälle, eller ibland mycket små detaljer i samband med en måltid, som gör att man upplever det väldigt positivt eller negativt. Det är ju något som vi får hålla i minnet när vi läser omdömen som någon (i det här fallet jag) har skrivit om diverse tavernor och restauranger.
Gör man sen som Lissi och kutar till fots både upp och ner varje gång så blir man väl till sist så utmattad och tärd att man bara måste tillföra näring, oavsett vad det kostar. Även om utsikten är mycket mäktig så blir det ju svårt att leva enbart på den.
... Och Lissi... tack för tipset om ännu en kulle som jag noterar på min "Att göra i Athen -lista". Jag är rädd att där finns vare sig kabelvagn eller restaurang, så det blir väl till att ta med sig en "mada-box" som vi säger här i Skåne.

Mats