Heheej!
Vi var på Fourni i mitten på juni i somras. Tror vi anlände den 15e lr 16e. Det finns tre tavernor på Kambi, alla var öppna då! Vi åt flera gånger på den som ligger vid trappa nummer tre, på väg ner mot stranden. Det är den kortaste trappan och den går mellan några hus. Jättegod mat och fantastisk utsikt!
Men man sitter som sagt inte vid strandkanten... Jätte söt liten tant som har stället. De två andra tavernorna ligger vid stranden.
Så till din andra fråga. Trappa nummer tre, som jag skrev om ovan är inte speciellt jobbig att gå. Det är skugga mellan husen och endast en tredjedel så många trappsteg som trappa 1 och 2. Vägen från byn är asfalterad och visst går det lite uppåt, men ta det lugnt och starta tidigt på morgonen! Belöningen blir ju ändå ett dopp i det blå!

[
Om ni tycker om god mat så har ni kommit till helt rätt ö! Det fanns fyra öppna tavernor att välja på i byn när vi var där och som sagt 3 på kambi. Nikos taverna i byn serverar fantastisk mat! Schrimp saganaki som jag åt där är den absolut godaste måltid jag avnjutit, alla kategorier!

Men priserna är ganska höga. Beror förstås på vad man beställer, men vi tog in ganska många rätter. Runt 30-35 euro betalade vi för två personer alla gångerna. Tavernan på huvudgatan är billigare och där betalade vi runt 23 euro för bröd, tzatziki, fisksoppa, soutzokakia, brami och dricka.
En sak som vi reagerade väldigt starkt på var alla katter på Nikos. De var inte en eller två utan mellan 10 och 15. Visst kan det vara lite mysigt, men gränsen går när de börjar klättra på stolarna och den gränsen nåddes med råge här.
Ni kommer få en kanonfin resa!