Ämne: Comviq Surf??
Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-27, 23:38
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Sv: Comviq Surf??

Hej,

Som före detta boende i både Umeå, hörnefors och andra "små" ställen såsom Boliden och Skellefteå med frekventa resor däremellan så är jag väl införstådd med hur det är med täckningen i det som slarvigt kallas "norrland", men som jag förstått det hela så gällde frågan om det skulle fungera vid kusten, och där är täckningen förhållandevis god för de flesta operatörer. Och om det inte gäller kusten så håller jag med om att Telia fungerar bra, och ibland är den enda operatör som fungerar. Det har sina randiga skäl o rutiga orsaker som vi inte skall gå in på här.
Telia har en förhållandevis god täckning, men de är inte "bäst", det var ett tag sedan de låg på "topp-tre" med avseende på täckning och driftsäkerhet.

Arne: Ett litet tips:
Om du är osäker på täckningen på skäret, låna en mobil, eller USIM-kort, av en bekant som har den operatör du gillar och kolla om du har god täckning ute på skäret. Det är ett billigt och relativt enkelt sätt att kolla täckningen på.
Alternativt så kan du ordna en fest på skäret för dig och dina vänner, och fråga vem som har flest "pinnar"

Vad det gäller ägarskap av nät, så var det ju en skönhetstävlan om licenser för 3G-trafik, och om jag inte missminner mig alldeles så förlorade Telia den tävlingen, d.v.s. de fick inget tillstånd. Detta innebar att Telia var tvungna att liera sig med en partner för att få köra 3G. Denna partner kan nog ha varit Tele2, men jag är inte säker. I princip så finns det 3 licenser på 4 operatörer plus ett antal MVNO:er.
Det som fungerar bäst i skogen är Telia 2G, dvs GSM. Och i GSM talar vi inte om mobilt bredband utan där talar vi om "bärbart modem" med hastigheter långt under de som gäller för mobilt bredband.

/Grimm, som fortfarande inte är knuten till någon operatör, men som arbetat med några av dem

Senast redigerad av grimm den 2009-11-27 klockan 23:43. Anledning: glömde att ge ett tips...
Svara med citat