Sv: julshopping i norr eller söder?
Jag var nyligen varit i Köpenhamn och tyckte inte att det var så dyrt som jag räknat med. Handlade en del barnkläder till barnbarnen. Det finns ett stort utbud av ekologiska barnkläder och priset i kronor är lägre än här hemma så jag räknade ut att på en del saker blev det som att handla här.
De vackra handgjorda julkulorna väckte visst habegär men med tanke på att de skulle transporteras en del så avstod jag. Såg mycket läcker dansk design och massor av snygga kläder.
Här i Umeå har vi Gammlia julmarknad den 5-6 december med många lokala utställare. Den ligger vid museumet vackert vid de gamla huset på friluftsområdet. Här kan du handla hantverk, äta souvas, dricka lingonglögg samt mycket mer. Förhoppningsvis har vi då härligt vinterväder. Den lilla snö som kommit håller just nu på att försvinna i det varma vintervädret men det bör hinna komma ny. Vi har en ganska bra grekisk restaurang i staden och kanske kan du får med några kalimeror härifrån på en liten middag. Var själv där i cafédelen igår kväll med en kalimera från norr och hennes barn. Jag åt moussaka och den var riktigt god. Norrland är vackert på vintern och vi har även en ljusfestival som brukar förgylla staden i december.
Eva
|