Visa ett inlägg
Gammal 2005-09-23, 09:24
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: Thassosresa september

Hej!

Nu är Thassos-resan gjord och vi är tillbaka i vardagen igen. Här kommer mina intryck:

Naturen är annorlunda jämfört med de öar, jag besökt tidigare. Det finns mycket mera vatten på Thassos. Det rinner i bäckar och floder från bergen, och även i kranarna, så det är gott och mer än drickbart! P.g.a. vattnet är växtligheten grönare även nu i september. Vi vandrade mycket i bergen och såg t.ex. små minicyklamen. Vi plockade salvia och tog med hem. Mmm, det doftar Grekland!

På andra öar ser man överallt bougainvillea, här växer i stället rosor. Det finns faktiskt gräsmattor också. Man ser inte riktigt så många katter som annars är vanligt.

Tyvärr har den här biologiska mångfalden en avigsida också, det är vansinnigt mycket insekter, knott, mygg och GETINGAR! Jag är tydligen speciellt attraktiv, ser just nu ut som en salami: brunröd och jätteprickig. Inför kommande greklandsresor är jag mycket tacksam för tips, hur jag ska skydda mig mot dessa plågoandar! (Vi kunde inte ens sitta ute på balkongen och äta; getingar på dagen och mygg och knott på natten.)

Det är mina intryck nu, tre dagar efter hemkomsten, och naturligtvis LÄNGTAR jag tillbaka!
Svara med citat