Sv: Re: Vad ska man åka?
Jag har varit på både Lefkas och Skiathos. Båda är fina öar. Lefkas är större och har flera städer och byar. På västra kusten finns de fantastiskt vackra stränderna, som är steniga och i mitt tycke inte särskilt badvänliga. Lefkada är en "storstad" i jämförelse med Skiathos stad. Det märks på bebyggelse och trafik men inte så mycket på utbud av shopping och nöje.
På Skiathos finns det flera små gamla jordbruksbyar som aldrig vuxit till "riktiga" byar, vilket gör att en del svenskar tenderar att tycka att de inte finns. Det är med andra ord bara i Skiathos stad man kan promenera runt i gränder och på gator. Staden är däremot väldigt mysig och de gamla delarna har de mest orörda gränder jag sett någonstans.
Det finns några kloster som man kan besöka och ett fint djurpensionat där man kan hjälpa till med skötseln av djuren om man vill. Men det är naturen och de fantastiska stränderna som är Skiathos verkliga sevärdheter. Sandstränderna där spelar i en egen division! De är vackra, mjuka och lagom långgrunda.
|