Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-03, 16:36
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Camilla
Jag tror du och din dotter skulle kunna ha en jättebra semester på Naxos. Och kan du prata engelska så behöver du inte oroa dej för språket alla som jobbar med turister här pratar bra engelska.
Om ni åker charter med Apollo så har ni en ganska lång transfer eftersom man flyger till Santorini och sen tar båten till Naxos. Transfern funkar bra och man får ju chansen att se lite av en annan ö men den tar hela dan så jag brukar rekommendera en två veckors semester till Naxos eftersom det tar lite tid att komma hit. Flyger ni reguljärt via Aten så går det både flyg och båtar från Aten, kan man matcha tiderna så kan det gå ganska snabbt att komma ner. Vill ni flyga inrikes så boka nu, dom blijetterna går åt. Det är lätt att hitta hotell på nätet om man bokar själv.

Du skriver att du vill bo på en lugn vacker plats. Om ni kommer i Maj så är det relativt lugnt överallt. I Naxos stad så har ni en lång jätte barnvänlig strand, mer restauranger att välja på och mer affärer etc. Naxos stad är inte stor, man går runt hela byn på en halvtimme. Här finns lite kultur, museum och hamnen. Prokopios, Ag Anna och Plaka är lungnare, mindre och vackrare men kan nästa bli för lugnt i Maj. Där finns också restauranger etc men inte lika mycket att välja på. I början av Maj är allt inte öppet där men mot slutet av Maj månad så har alla öppnat upp. Stranden i Prokopios är en av dom finaste i världen tycker jag!

Ett bra allternativ är att boka ett hotell i Naxos stad och sen ta bussen ut till de andra stränderna, Prokopios, Ag Anna och Plaka. Det tar ungefär 20 minuter. Eller så kan man göra tvärtom, bo ute vid de stränderna och sen ta buss eller taxi in till Naxos Stad på kvällarna.

Jag föreslår att du söker på nätet så mycket du kan om Naxos. Kolla webkameror och titta på lite olika hemsidor om Naxos så att du får ett grepp om var hotellen du tittat på ligger etc. Om du bor nere vi stränderna se till att hotellet ligger nära stranden annars är det inte så kul. Hela poängen med att bo vid standen är ju så att man kan nästa rulla ur sängen ner i sanden! Tex Hotell Harmony i Plaka ligger precis vid stranden. Men många restauranger i Plaka öppnar inte förns första juni så det kan bli lite ödsligt på kvällarna(eller lungt och underbart beroende på hur man ser det).

Jag hoppas att du har fått lite hjälp av det här. Naxos är en lätt och snäll ö så du behöver inte vara orolig att åka hit, folk här gillar att hjälpa till om det är nått. Hör av dej igen om du har mer frågor.
Vi ses i Maj!!
Lotta
Svara med citat