Hej!
Gällande Serifos/Sifnos kan jag inte svara dig, men vi har just kommit hem från Ö-luff med treåring och har lite info om barn och ö-luff.
2. hur många har väntat och hittat boende på plats med barn? Letar efter boende här på nätet men allting är himla dyrt. Enligt min erfarenhet är det billigare på plats. Vad anser ni? Går det bra med barn eller för mycket oro att inte veta? Någon kanske har bra tips på boende??????
Vi åkte i Oktober och hade INGA som helst problem att hitta boende. Men då kan jag inte svara för just Serifos och Sifnos. Jag gissar att ni åker i en bättre tid, då många ställen hade stängt för vintern när vi reste.
3. Ni som rest med barn - har ni åkt direkt till Pireus från flygplatsen eller tagit in på hotell i Athen över natten? Tips på hotell?????
Vi åkte direkt. Startade hemifrån kl 06 på morgonen och anlände till Tinos 12 timmar senare. Det gick bra! Klart vi var trötta allihopa, men att krångla med en extra övernattning, packa upp och leta mat och sedan dra iväg igen på morgonen kändes jobbigare!
4. Vilken vagn är bäst att ta med?
Vi hade en sulky modell stabil! Det är mycket släpande och bärande med trappor och inte direkt finasfalt, så en rejäl vagn bör man ha med!
5. Prisvärda flygbiljetter...tips?
Vi åkte SAS.. Men vi är nog lite lata och det bör finnas billigare. Kostade 7000-nåt för oss alla tre och var varken dyrt eller billigt tyckte vi. De mer rutinerade läsarna här på Kalimera kan säkert tipsa bättre!
6. Ni som åkt till Serifos/sifnos - hur upplever ni båtresan? Med barn, är det bäst att ta snabb båten som tar ca 3 timmar? Eller den större saktare båten som tar ca 5 timmar. Jag känner att det är en finare o roligare upplevelse med den stora sakta båten även om det tar längre tid??? Vad tycker ni?
Vi åkte, som sagt, inte till de öarna. Men vi bytte helt åsikt efter de första resorna med snabbfärjan. Dels var det supertråkigt för Lill-pojken att bara sitta stilla och dels blev han sjösjuk. På de stora färjorna hade han jätteskoj! Han tittade på allt vi åkte förbi, kunde vara ute hela tiden och hade massor att göra på båten. Vi tyckte också att de stora båtarna var mycket roligare och man ser ju mer när man sitter ute och ser allt bara segla förbi..

Hääärligt!
7. Taxi i Athen och på öarna - går det bra med små barn ( 1 åringen)...tänker på bilbarnstol....Eller är det bara att ta det för vad det är om det är en liten bit man åker? hummm.....
Vi hyrde bil på Tinos, Naxos och Paros. På samtliga biluthyrningar fanns det bilbarnstolar. Jag är osäker på vad VV och NTF sagt om dem, men de var helt ok, ganska nya och det fanns flera modeller att välja på! Inga problem alltså! Vad gäller taxi är jag mer tveksam. Vi har problem att hitta taxi med barnstol här hemma och försökte inte ens med det.. Vi åkte några korta transfers med minibuss från färjan till hotellen och då pallade vi upp Viktor på filtar och satte fast honom i ett vanligt bälte. Kändes sådär, måste jag erkänna..
Vi tyckte att det var det idealiska semestrandet för alla oss! Vi hade lika kul allihop och 3-åringen vill fortfarande åka tillbaka till Tinos och Nikoleta, trots att vi varit hemma i två veckor nu!
Hoppas ni får en fantastisk resa!
Lycka till!!
/H