Visa ett inlägg
Gammal 2005-03-17, 22:16
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Samos/Votsalakia

Hej!
Samos är en jättevacker ö!
Jag var där för två år sedan knappt. Vi åkte bil ända från Göteborg, så det var en upplevelse!
Vi bodde i ett litet hus som vi hyrde av en svensk dam, huset låg i bergsbyn Pagondas och vi trivdes mycket bra.
Vi bilade runt mycket eftersom vi ju hade bilen med oss, och det finns så mycket att se!
Det är svårt att tipsa för smaken är ju olika men här kommer mina favoriter på Samos:

Drakei bör ni inte missa, det är en liten bergsby högt ovanför havet och vägen dit är enastående vacker! Vi åt jättegod mat på den lilla tavernan på vänster sida när man kommer in i byn. Vi gick inte till den tjoande greken som hade takterassen.

Psilli Ammos är den abolut bästa stranden om man vill ha sandstrand. Den ligger några kilometer bortom Voutsalakia.

Pythagorion har en mysig hamnpromenad, men väldigt turistig.

Vi åkte till Ireon som är en liten stillsam turistort med många bra fiskrestauranger! Där kan man sitta vid vattnet och höra vågorna långsamt rulla in.

Kokkari är också väldigt mysigt, men där är det mera liv och rörelse.

Det finns många otroligt mysiga bergsbyar! Vi åt så god mat på en liten taverna i den lilla byn Milli. Torget i Milli är så mysigt, man sitter under de stora träden och runt om pågår den grekiska vardagen.

Manolates är en mycket vacker by med en enastående utsikt, åk dit!
Mycket turister men den är värd ett besök.

Även Vourliotes är en vacker by.

Sedan är det fint att åka vägen mot Pirgos, där kan man köpa honung efter vägen!
Vi köpte jättefin och prisvärd keramik också, tror det var i trakterna kring Koumaradei.

Vill man ha riktigt lugnt kan man besöka den lilla kustorten vid Balos beach, lite dålig väg dit men det finns bra tavernor när man kommer ner.

Vi åkte också ut på Samos östra udde, uppe i bergen där åkte vi till ett högt beläget kloster som hette Zoodochas Pigi. Mycket vacker utsikt.

Vi var också vid Potami waterfalls, fin och annorlunda natur med all grönska och sötvatten, rekommenderas!

Vill man ta en lång promenad i nästintill orörd vildmark kan man gå till naturskyddsområdet Seitani som sägs vara enastående vackert.
Vi påbörjade vandringen men avbröt eftersom man nog måste gå i över en timma...
Det var varmt och stigen blev allt mindre och jag är lite rädd för ormar.

Slutligen; jag tycker absolut att ni skall hyra bil. Det finns mycket att se och ni "måste" åka upp i bergen!
Glöm inte att provsmaka det söta desservinet som görs på Samos!
Samos är som sagt mycket vacker och grön, mycket vackra vinodlingar på bergssluttningarna.

Hoppas ni får lite nytta av mina tips och hälsa Samos från mig!

Mvh. Stina
Svara med citat