Tänkte bara varna er för att ha koll på priserna på lokalbussarna annars kan ni bli lurade.
Jag bor i Kastelli i Kissamos och åker ibland med buss till min sambos restaurang i Agia Marina.
Eftersom jag ser väldigt skandinavisk ut tänker väl en del greker att jag är en "dum turist" som enkelt går att lura, vilket jag blir, lurad!
Utan att veta om det betalar jag ett överpris från säsongens början tills nångång i augusti månad. (De extra pengar de får stoppar de väl i egen ficka.)
Av någon anledning får min sambo syn på en utav mina bussbiljetter o säger till mig att han tror jag betalar överpris o ringer då busskontoret. Och mycket riktigt har jag betalt 30 cent för mycket i en lång period. Inte för att 30 cent är mkt, men i längden. Och under en lång period kan det bli en del slantar om dom lurar många.
Nästa resa med buss kommer mkt riktigt en ny "buss-kille" o tänker ta ett överpris då jag blir förbannad och säger att jag vet vad han håller på med och att jag tänker stämma honom o bussbolaget! Han försvarar sig först på engelska o säger att han inte alls luras o när han inte har något vettigt att säga säger han "dhen katalaveno anglika" (jag förstår inte engelska) när han nyss snackat mkt bra engelska!!
Min sambo blir fy förbannad när jag talar om detta och ringer bussbolaget igen o även den lokala tidningen, som sedan skriver om detta.
Som tur var hade jag sparat alla mina tidigare biljetter för att i slutet i säsongen kunna räkna ut hur mkt jag rest för. Det blev ett bra bevis!
Så nu när jag åker med lokalbussarna har jag ett papper med mig som bussbolaget skrivit under o stämplat med de riktiga priserna! hehe
Så ha lite koll på det där om ni ska åka buss o inte vill bli lurade på era småslantar!
Ska bli skönt när jag kan lite bättre grekiska så man får lite mer respekt som boende på kreta.
"även solen har sina fläckar"
/Frida