Ingen er vel uenige i at Hellas ikke behandler flyktningene sine bra nok. De innrømmer det jo også selv, og ber om hjelp.
Jeg synes det er interessant med det som her blir kalt "økonomiske flyktninger", altså de som ikke har rett på asyl, men som flykter fra sult og fattigdom. Har Hellas (og vi andre i rike land) større plikt til å hjelpe dem enn f.eks. hungersnødrammede som
ikke har flyktet? Disse "økonomiske flyktningene" tar også opp plass og ressurser fra asylsøkere som har berettiget grunn (krig, forfølgelse) til å flykte.
Virker jeg kynisk? Sikkert. Men det er nå slik at vi ikke kan hjelpe alle. Ressursene er begrenset. Mange dør av sult og fattigdom i det landet de er født, skal de som tross alt har penger nok til å flykte prioriteres framfor dem?
På begynnelsen av 2000-tallet kom svært mange "økonomiske flyktninger" til Norge fra Russland og Ukraina. Det viste seg at "reisebyrå" i disse landene reklamerte med Norge som landet som fløt av melk og honning, og som alle ville få oppholdstillatelse i. Mange brukte sine siste rubler på å reise til Norge - og ble selvsagt sendt tilbake, fattigere enn da de kom. Hadde disse russerne og ukrainerne hatt behov for oppholdstillatelse i Norge? Helt sikkert. Men igjen, vi kan ikke hjelpe alle. Akkurat som Hellas ikke kan hjelpe alle. Selvsagt har de krav på human behandling, men når midlene ikke strekker til?
Noen nevnte også Karl Oscar og Kristina. Selv min egen bestefar dro til USA noen år for å tjene penger til hus og familie. Forskjellen på ham som "økonomisk flyktning" og dem vi snakker om i dag, var at det ikke var noe mottakerapparat i det hele tatt da han satte sin fot på amerikansk jord. Han måtte sørge for alt på egen hånd. Behovet for arbeidskraft var stort, og han klarte seg bra. Slik er det ikke i Hellas - eller noen andre land - i dag.
Så kall meg gjerne kynisk, men prøv også å se realitetene, det er enkelt å være politisk korrekte når vi sitter på smørberg som Norge og Sverige, og fordømmer et land som rett og lett ikke har kapasitet til å ta imot så mange flyktninger.
Og de som vil boycotte Hellas må jo bare gjøre det. Selv kjøper jeg ingen varer fra Israel pga deres behandling av palestinerne, men jeg lar andre få ta sine egne valg mht det, uten å kalle dem noe som helst stygt