Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2009-10-16, 19:50
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Grekland har foljande problem:
Varje ar kommer tusentals flyktingar till Grekland genom Turkiet. Turkiet har egentligen som uppgift att hindra alla flyktingar fran att ta sig in i Turkiet men det gor de inte. De flesta flyktingar som tar sig till Grekland vill inte stanna i Grekland, de har som destination andra lander i Europa. Men det finns en EU-lag som sager att varje land maste hindra flyktingar att ta sig vidare till andra lander. Detta ar dilemmat, att flyktingarna vill inte stanna men Grekland ar tvugna att hindra dem fran att fortsatta. I staden Patra som har batforbindelser med Italien har nu samlats hundratals flyktingar som forsoker komma pa en bat till Italien och Europa men polisen har stora kontroller. Manga flyktingar har varit "strandsatta" dar i manga ar och kommer ingen vart. Och de blir fler och fler och de bor i usla forhallanden.
Flyktingarna som kommer till Grekland ar langt fler an de som kommer till Sverige. Det ar sant att Sverige har en battre invandrarpolitik an Grekland, men vad skulle Sverige gora om det kom tex en miljon flyktingar till Sverige varje ar? Grekland ar langt ifran mer utsatt an vad Sverige ar. Och eftersom Grekland inte ens har pengar att forsorja sina egna medborgare sa ar det svart att ta emot andra.
Jag tycker inte att det har ar Greklands problem och ansvar utan hela Europas ansvar, Grekland kan inte ta hela skulden. Svenska medier ar forstas forst med att kritisera allt som Grekland gor, utan att forklara varfor situationen ar som den ar.
Sen haller jag absolut med om att greker ser ner pa andra folkslag och att utlanningar blir daligt behandlade.

Sen vet jag inte hur sant det ar att Grekland "utsätter misstänkta brottslingar för tortyrliknande behandling" eller "slår ner demonstrationer med övervåld". (Att polisen var valdsam vid demonstrationerna kan sa vara, men a andra sidan vad kan man gora nar demonstranter satter eld pa affarer? Samma sak har hant i Sverige manga ggr).
Svara med citat