Sv: Bör man avstå Grekland ?
Det är stora och svåra frågor Du väcker med din brandfackla, Laero.
Min åsikt är följande;
Jag skulle aldrig kunna stå för en personlig bojkott där jag till 100% försöker att leva som en human, rättvis och världsmedveten medborgare. Det finns helt enkelt för mycket frågor och tvister runt om i världen som berör och tangerar likartade oegentligheter och som borde lyftas upp på en högre nivå.
För att bojkotter ska ha framgång krävs det att de/det bojkottade har en chans att gå i svaromål, mot någon part, och att en dialog kan föras. Förhoppningsvis på ett positivt sätt.
Om nu Human Watch lyfter denna fråga till EU-nivå och man där påtalar brister i bl a delar av Greklands flyktingpolitik, polisväsende mm och det därefter bedöms att en bojkott är ett verksamt vapen, då är jag också villig att avstå från mina resor till Grekland.
Min kärlek till Grekland och det grekiska folket är dock, naturligtvis, ograverad.
Vi får hoppas att vi aldrig behöver ta ställning i denna fråga, utan hoppas att de rapporter som finns räcker för att ändra de grekiska myndigheternas samvete och handlingsförmåga.
|