Visa ett inlägg
  #11  
Gammal 2005-09-19, 13:26
yuzu yuzu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: det var ett paradis!

JANET:

Ursäkta att svaret dröjt lite, men självklart svarar jag gärna på frågor om tågluff.

1. Vad kostar en tågluff ungefär?

Det är svårt att ge ett generellt pris, för det beror ju på hur länge man är borta, vilka länder man besöker, vilken standard man vill ha osv.. Men vi var borta totalt 18 dagar och det kostade oss ca 10 000 kr inklusive allt - interrailkort 16 dagar för ungdom, flygbiljetter, boende, mat, inträden, nöjen, samt lite transport med flygbuss, buss, taxi och båt. Vi bodde inte på de allra billigaste ställena, men ändå ganska enkelt och ibland dorms. Vi åt ordentliga middagar några gånger, särskilt i Grekland, men i övrigt levde vi ganska billigt matmässigt.

2. Vilka platser besökte ni?

Pompej, Aten, Trikala, Meteorabergen, Vassiliki (Lefkas), Parga, Florens, Pisa, Venedig och Rom. Vi stannade 1-3 nätter på de olika ställena.. Parga och Rom är mina favoriter, men jag är inte missnöjd med något av resmålen.

3. Hur lång tid hade ni på er?

Vi var som sagt borta 18 dagar totalt, varav interrailkortet gällde 16 dagar. Med 16-dagarskortet får man åka i en zon. Det finns också 22-dagarskort som man får åka i två zoner med, och enmånadskort som man får åka i hela Europa med. Vi åkte i zon G. Då ingår också färjan mellan Grekland och Italien. Man får åka på däck och betalar bara 10 euro. Det var fina färjor, man hade tillgång till pool, bar och dusch.

4. Flög ni ner för att sedan tågluffa i Grekland och Italien och flög sedan hem, eller?

Jajamen.. Vi flög till och från Rom. Kostade 800 kr tur och retur med RyanAir. Tar 3,5 timmar.

Om du undrar nåt mer är det bara att fråga.



ANGÅENDE PARGA CAMPING:

Jag vet faktiskt inte hur man går till väga för att boka. Vi var ju där i början av september och då fanns det gott om cabins lediga, så vi behövde inte förboka. Vi gick bara till receptionen och sa att vi ville bo där. Vi fick stanna hur många nätter vi ville och betalade när vi checkade ut.

Olivlunden var verkligen mysig, såg ut som en trollskog. Ett tips är dock att ta med myggmedel. Det finns myggnät för fönstren, men några mygg smiter in ändå.. Vad gäller cikadorna så tillhör jag dem som tycker att ljudet av cikador är trevligt och inte störande alls, så jag sov som en stock - det gjorde jag visserligen också när en rejäl åskskur passerade.
Svara med citat