Jag hörde om den här tråden för ett par dagar sedan men har inte kommit ner så långt förrän nu...
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Som Peter säger: Giannaki är det närmaste paradiset man kan komma. Jag ger honom fullständigt rätt!
|
Jag bugar ödmjukt.

Roligt att ni tycker samma. Det är ett mycket speciellt ställe. Det går egentligen inte att beskriva. Gianaki måste upplevas. Jag har inte hittat något annat ställe i Grekland som kan jämföras. Det närmaste jag kan komma är det där stället ni visade oss på Paros. Fast Gianaki är ju så mycket mindre...
Citat:
Att sedan tavernan på stranden lagar bland den godaste maten på Tinos, gör ju inte saken mindre intressant.
|
Testade ni deras Fourtalia? Den gigantiska Omeletten. För er som inte känner till den så är det en specialitet från Tinos.
Citat:
Om det är huset jag tänker på, då är det det lilla huset strax till höger om solstolarna och tavernan på bilden.
|
Om det är det huset Marianne menar, till höger i bilden, så ska du slå det ur hågen direkt! Där är det väldigt sankt och den biten av stranden översvämmas lite då och då!!! Jag tror det huset har varit till salu i minst 10 år!!!! Akta dig!!!!
Men åk dit och kolla och ta en öl på Tavernan! Alltid lär man sig något.
Citat:
Uppe i Kardiani till vänster i bilden var vi inne i två helt nyrenoverade och mycket vackert inredda charmerande hus med en sagolik utsikt. Där fanns också ett litet hus till salu, men det skulle moderniseras som de två vi besökte.
|
Kardiani är en av de mest fantastiska byar som finns i Grekland! Den byggdes på 12 - 1300-talet och är i princip orörd sedan dess. Fast man ser en och annan parabol och elmätare där idag. Jag känner mig lite kluven till att de börjar sälja husen där nu...
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Claes blir mer och mer nervös....
|
Det tycker jag inte han ska vara om du läst vad jag skrivit. Han kan sluta dra i skägget...

ALLVAR! Om det är det huset som Marianne tror ska ni INTE köpa det!!! Vill ni köpa ett hus på Tinos kan jag fixa ett bättre. Dessutom. Vem vill bo i Gianaki? Dit åker man på utflykt. Där bor man inte. Det är mil från all ära och redlighet. Även om det är en bit av Paradiset...
När jag hörde om denna tråd så tänkte jag direkt att jag ska skriva: KÖP, KÖP, KÖP... Och att jag hyrbokar minst två veckor under några år framöver... Men det var fel hus. Jag hade hoppats att det skulle ligga borta till vänster i Mariannes bild... Och lite över havsnivå. Det gör inte huset till höger...
Jag hoppas jag inte "sänker" dig nu Lisa. Det är klart du ska åka dit och kolla. Men tänk dig riktigt noga för...
Citat:
Självklart ska jag ta mig till Giannaki och kolla in "to spiti"....men DÄR vill jag inte långbo..alldeles för ensligt för oss....
|
Precis. Det är ca 1,5 mil till Chora om man kör nedre vägen. Övre vägren är det säkert två mil! Kanske 1 mil till Pirgos. Och det finns inga affärer i närheten att handla i... Och du vet vägen upp och ner... Phu... Bil eller en hyfsad moppe är ett måste! Och Gianaki är ett isolerat ställe. Tänk dig sedan att det är högvatten och vinden pressar upp vattnet mot stranden. Då kommer man inte därifrån. Jag har varit med om att köra genom några decimeter vatten för att komma fram till Tavernan...!!!! Och det var på stranden PRECIS där ditt tilltänkta hus ligger...
No Problem!

Det löser jag lätt! Tror jag...

Ett litet enkelt hus i närheten av Chora på Tinos kostar idag ca 1 - 1,5 mille. Det är dyrare där än här! Men skulle vi få ihop 10 intresserade så är det ju inte så mycket per insats. Och så kan jag ställa upp som "förvaltare" och ta hand om huset när ingen annan är där.
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
I Kolimbithra var det fint även i år!
|
På Kolimbithra är det nästan alltid bra. Men det kan blåsa även där. Då får man stanna på andra sidan av ön... Men stranden är alltid bra. Ev skräp som blåser in från havet hamnar på den inre stranden som ingen utnyttjar. Men den "riktiga" stranden ligger ju på sidan och är skyddad mot skräp och även i lite lä.
Citat:
Men bäst av allt, är att vi kunde gå få meter varje morgon till morgondoppet innan frukost på Agios Fokas-stranden...
|
Mmmmm.... Jag vet var och hur det ser ut... SUCK... Jag har ätit ett antal måltider där innan Marathia öppnade. Och när ni gick upp ur vattnet och tittade upp mot toppen av ön såg ni "mitt" hotell... Dubbelsuck...