Visa ett inlägg
Gammal 2009-10-01, 20:36
bocina bocina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard En dag i Rethymno

Torsdagar är marknadsdagar i Rethymno. Jag och modern skulle ta tur dit, inte för någon direkt shopping, utan mer för att titta. Tidigare hölls den på parkeringen brevid stadsparken, men stadens styrande tyckte inte att det var en lämplig plats, så de anvisade istället en temporär plats i nya hamnen. Tanken var att de sedan efter några månader skulle anvisas en permanent ny plats. Det är nu drygt sex år sedan! I somras blev marknaden bortkörd från hamnen, utan ny plats. Först protesterade man på sydeuropeiskt vis genom att hålla marknaden på gatan utanför! Bråk och kaos förståss, vad annars? Så tog man helt sonika och annekterade den ursprungliga parkeringen, och där verkar det nu som om de får vara igen - tills någon beslutar att de skall bort igen.......

Jag brukar inte vara blyg när jag kör bil i Grekland, varken när det gäller att ta sig fram eller att "tappa" bilen på grekiskt manér (har taxiförarblod i ådrorna efter många år som taxiförare i Stockholm). Men idag räckte det inte. Vi snurrade runt i nästan 45 minuter innan jag gav upp och körde till den stora avgiftsbelagda parkeringen nedanför Castrot bakom Venetsianska hamnen. Det är en bra bit att gå tillbaka till marknaden därifrån, men vad göra? Modern var i god form så det gick utan problem.

Vandrade sedan genom gamla stan tillbaka mot bilen, förbi alla tingeltangel- och turistaffärer. Men man kan här och var hitta små guldkorn. Bl a finns på Paleologou en liten affär som säljer en fantastisk olivoljekräm och sköna, dryga tvålar. Den drivs av en äldre tysk dam (öppen året runt) som alltid bjuder på lite "hostensaft" när man handlar. Vi besöker den nästan varje gång.

Sen till Taverna Knossos vid Venitianska hamnen. Visserligen en turistkrog i den bemärkelsen att den ligger bland alla andra turistkrogar kring gamla hamnen, men den har de klassiska grekiska stolarna i blått och de har de nödvändiga "söldukarna" (tack Arne, visst var det du som myntade uttrycket?). Den drivs av samma familj sedan 70-talet och har god "hederlig" grekisk mat.

Sen hemåt igen, fast först via "parabolmannen" för att diskutera lite tekniska frågor kring hur det fungerar med digitalbox m m för att få svenska kanaler även här. Det skall gå säger de, men vi får låta det anstå till julbesöket.

Nu blir det kaffe i månljuset på takterassen innan vi får välförtjänt nattvila.

Kalinichta

BoCina
Svara med citat